Gezonder eten met diepvriesgroenten
Diepvriesgroenten blijken vaak meer vitamines te bevatten.
ROTTERDAM - Diepgevroren groenten en fruit zijn net zo voedzaam en vaak nog gezonder dan de verse varianten, zo blijkt uit een nieuwe Britse studie.
Onderzoekers aan de Sheffield Hallam University maken komaf met de vooroordelen over diepvriesgroenten.
De tijd dat ze als minderwaardig worden bekeken, moet voorbij, zo stellen de onderzoeker. Uit hun onderzoek blijkt dat het grootste deel van vitamines verloren gaat als de verse groenten enkele dagen blijven liggen. Zogezegd 'versgeplukt' fruit blijft zelfs weken, tot maanden in het magazijn liggen, ten koste van de voedingswaarde.
Uit de testresultaten van 37 soorten groenten en fruit bleek dat er geen verschil bestond in voedingswaarde tussen verse en diepgevroren groenten. Meer nog, de diepgevroren varianten scoorden vaak beter in vitaminewaarden.
De wetenschappers reageren niet verbaasd en stellen dat de resultaten gelijklopend zijn met eerdere studies. Ook staat vast dat de huidige snelle oogstmethodes opbrengen waardoor er weinig of geen voedingswaarde verloren gaat.
"Vers voedsel blijft vaak hangen bij fabrikanten, opkopers en kleinhandelaars voordat ze de consument bereiken. We weten allemaal dat dit niet ten goede komt van het product", aldus de onderzoekers. (HLN/CBR)