Nieuwste middel tegen diabetes: kaas

bewaar
Door: redactie
24-7-12 - 12:18  bron: Daily Mail
© Thinkstock.

Door twee plakjes kaas per dag te eten beperk je je risico op diabetes met 12 procent. Dat ontdekten onderzoekers.

Britse en Nederlandse onderzoekers bestudeerden het eetpatroon van 16.800 gezonde volwassenen en 12.400 patiƫnten met diabetes type 2 in 8 verschillende Europese landen. Wie dagelijks 55 gram kaas eet, loopt 12 procent minder kans op deze ziekte. Ongeacht of dit jonge of oude kaas is. Hetzelfde geldt voor yoghurt. Gezondheidsexperts raden af te veel zuivel te eten omdat dit rijk is aan verzadigde vetten. Dit verhoogt namelijk de cholesterol en zo ook het risico op diabetes.

Verzadigde vetten
De onderzoekers zeggen dat niet alle verzadigde vetten even schadelijk zijn, sommigen zijn zelfs gezond. Een mogelijke verklaring is dat zogenaamde probiotische bacteriƫn in kaas en yoghurt de cholesterol verlagen, dit zou zelfs bepaalde vitamines leveren die diabetes kunnen voorkomen. Deze ziekte komt voor wanneer het lichaam niet genoeg van het hormoon insuline produceert om zelf de bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Vaak is het een gevolg van obesitas. De symptomen van deze ziekte zijn overmatige dorst, vaak moeten urineren en constante vermoeidheid. Je kunt deze ziekte bestrijden door van eetgewoonten te veranderen, maar ook met medicatie. Als je dit niet goed verzorgt, kan dit tot ernstige complicaties leiden.

Evenwicht
Professor Iain Frame waarschuwt ervoor dat mensen niet massaal aan de kaas moeten gaan. 'Het is belangrijk is een evenwichtig samen te stellen en je niet te concentreren op slechts enkele voedingsgroepen. Dus zorg ervoor dat je genoeg fruit en groenten en weinig zout en vetten eet.'

Wat vind jij van dit nieuws?

Jouw mening telt!

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!