*

Het verband tussen weinig slaap en vette voeding

bewaar
Bewerkt door: Miranda de Sain
13-6-12 - 14:27  bron: HLN
© Thinkstock.

Je hoort het wel vaker: te weinig slaap maakt je dik. In eerder onderzoek lag de focus vooral op de werking van het lichaam en de impact die hormonen hebben op honger. Uit een nieuwe studie blijkt nu dat ook onze hersenen een belangrijke rol spelen in het verband tussen slaapgebrek en aankomen. Zo zouden we veel sneller vette voeding eten als we moe zijn omdat we minder goed in staat zijn om gezonde voedselkeuzes te maken.

Op de jaarlijkse bijeenkomst van de Amerikaanse Academy of Sleep Medicine and Sleep Research Society werden twee nieuwe onderzoeken gepresenteerd, die los van elkaar tot dezelfde conclusie zijn gekomen. Door gebruik te maken van hersenscans, konden ze aantonen dat slaapgebrek een negatieve invloed uitoefent op onze neuronale respons, waardoor we sneller slechte voedselkeuzes maken.

Lekkere trek
In een van de onderzoeken (aan de universiteit van Berkley) moesten 16 volwassenen hun 'zin' in 80 verschillende voedingswaren aangeven na een normale nacht slaap. Ondertussen werd hun hersenactiviteit gevolgd op MRI scans. De proefkonijnen moesten het experiment vervolgens nog eens herhalen nadat ze 24 uur wakker waren.

Uit het beeldmateriaal blijkt dat slaapgebrek de regionen in het brein aantast die ons helpen bij het sorteren en afwegen van verschillende factoren tijdens het maken van keuzes. Van hoe lekker iets smaakt tot hoe gezond iets is, al deze aspecten spelen een rol bij onze voedselkeuze. Hoe minder we slapen, hoe sneller we lijken toe te geven aan onze vette, lekkere trek.

Behoefte aan meer onderzoek

Deskundigen nuanceren de bevindingen voorlopig nog omdat ze stellen dat er behoefte is aan een grootschalig onderzoek. 'Slaap is een extreem belangrijk aspect van onze gezondheid. We denken heel veel na over de impact van diëten en lichaamsbeweging, maar nog veel te weinig over de gevolgen van te weinig slaap', aldus slaapspecialist Michael Gradner.

Wat vind jij van dit nieuws?