Mannen die vaak alcoholische dranken consumeren, hebben minder kans op een hartinfarct.
Dat blijkt uit een onderzoek waarover het Britse medische vakblad Heart van donderdag heeft gepubliceerd.
Gedurende de afgelopen tien jaar werden het drinkgedrag en de gezondheidstoestand van 15.500 mannen en 26.000 vrouwen in de gaten gehouden voor het onderzoek, dat werd gehouden in Spanje.
Bier en wijn
Bij mannen bleken hartproblemen minder vaak voor te komen naarmate ze meer bier, wijn en andere alcoholische dranken consumeerden. Bij vrouwen werd geen duidelijk verband aangetroffen tussen deze twee zaken.
Kanttekeningen
Medisch specialisten hebben direct grote kanttekeningen geplaatst bij de bevindingen uit het onderzoek. Ze wijzen erop dat zware drinkers weliswaar zelden problemen krijgen met hun hart, maar dat ze vaak vroeger dan gemiddeld sterven door problemen met organen als de lever. Ook zou de onderzoeksmethode niet deugen.
- Neem nu een abonnement op het AD


