Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Volledig scherm
Peter Langhout. © Peter Franken

Reisrebel Peter Langhout uit Alphen is terug als Mr. Travel

In 1987 liet Alphenaar Peter Langhout de reiswereld op zijn grondvesten schudden door de rechtstreekse verkoop van reizen aan consumenten ver onder de toen gangbare prijzen aan te bieden. Bijna twintig jaar later , in 2006, stapte hij uit de reiswereld. Nu keert hij terug met een nieuw concept, maar de rebel van toen is wel milder geworden.

Peter Langhout uit Alphen aan den Rijn is terug in de reiswereld. Hij is met drie andere ondernemers het platform Mr. Travel aan het ontwikkelen waar reizigers alle informatie kunnen vinden om hun reis tot in details samen te stellen en zo hun eigen reisorganisator te worden. Lukt het hem weer om de reiswereld op zijn kop te zetten?

Wat heb je de afgelopen elf jaar gedaan?
,,Ik ben bezig geweest met het uitwerken van verschillende ideeën. Daarin vind ik mijn passie. Een idee uitdenken en op basis daarvan een onderneming bouwen. Ik heb iets met boten gedaan en bekeken of ik iets kon met bouwprojecten in het buitenland. In 2013 was ik betrokken bij de start-up TravelOn.''

'Iets' met boten?
,,Ik heb een traditioneel botenmerk van botenbouwer Breedendam laten restylen. Het zijn goede boten, maar het merk sloot niet aan bij de beleving van de consument. Door het restylen van het merk werd het een heel andere boot. Dat is wat ik eigenlijk altijd heb gedaan: een bestaand product anders in de markt zetten. Destijds heb ik met busreizen hetzelfde gedaan. Ik creëerde een busproduct waar mensen zich lekker bij voelden.''

En hoe is het afgelopen met die bouwprojecten in het buitenland?
,,Toen ik daaraan wilde beginnen, brak net de crisis uit. Dat was een erg lastige tijd. TravelOn verzorgde stedentrips en werd getroffen door de aanslagen in Parijs en kort daarna in Brussel.''

Hoe reageerden mensen uit de branche op je aankondiging dat je weer actief wordt in de reiswereld?
,,Over het algemeen positief. Ik ben destijds neergezet als rebel in de reiswereld omdat ik een van de eerste rechtstreekse verkopers van reizen was. In 1987 begon ik met het aanbieden van busreizen die een stuk voordeliger waren dan de reizen van mijn concurrenten. Daardoor had ik al snel een groot deel van de markt in handen. Dat vonden veel van mijn concurrenten niet leuk. Ik merk nu toch wel dat er organisaties zijn die vertrouwen hebben in ons nieuwe concept. Men weet wel dat ik kan verkopen. Ik geloof in marketing in combinatie met IT. We bouwen een platform en daardoor zijn we een toevoeging en in mindere mate een concurrent.''

Quote

Ik ben best een voorstander van een basisinkomen van bijvoorbeeld 1500 euro

Peter Langhout

Het aanbod van touroperators is groot. Wat is er vernieuwend aan Mr. Travel?
,,In de nabije toekomst moet het platform gaan voorzien in informatie die de consument nodig heeft om zelf een reis te kunnen samenstellen. Via Mr. Travel kun je binnenkort je vliegticket boeken, een accommodatie uitzoeken en je activiteiten ter plaatse boeken. Je kunt per land veel meer informatie over je interesses krijgen en alles op het platform in een enkele betaling voldoen. Vernieuwend is ook dat je met andere reizigers in contact kunt komen. Je kunt als single reisgenoten vinden en reizen boeken met andere singles, je kunt blogs en vlogs maken over je ervaringen en je reiswensen. Het moet een community van reizigers worden. Het plezier van een reis moet beginnen bij het boeken.''

Wat heb je daarvoor op de achtergrond georganiseerd?
,,We hebben 250 domeinnamen die eindigen op vakanties.nl met daarvoor een naam van een land. Bijvoorbeeld duitslandvakanties.nl, oostenrijkvakanties.nl , frankrijkvakanties.nl enzovoort. Wanneer je interesse in een land hebt, kom je voor informatie bij ons terecht. We werken op dit moment samen met zeven touroperators. We bouwen in eigen beheer een website. Daarmee krijgen we veel informatie van onze bezoekers. In combinatie met big data en sociale media kunnen we een profiel van een doelgroep maken. Aan de hand van algoritmen bedien je de cliënt naar zijn behoefte. Het is de moderne manier van 'in de schoenen van de consument gaan staan'. Vroeger bereikte je de consument met televisie en offline marketing, nu gaat de marketing via kabeltjes. We kunnen ons aanbod heel gericht targetten op bepaalde doelgroepen.''

Heb je wel verstand van die nieuwe technologie met big data en algoritmen?
,,Ik hoef er niet zoveel verstand van te hebben. Een van mijn partners is daar specialist in. Ik ben een generalist en ben altijd bezig geweest met de nieuwste technologieën. In 1987 kocht ik voor 20.000 gulden een computer van het merk Kangaroo, met een harddisk van 20 mb. Bij het organiseren van reizen kwam veel papierwerk kijken. Door die processen te automatiseren bespaarde ik enorm op personeelskosten. Ook toen de groei toenam, bleven die kosten laag. Ik was de eerste met een website waar men direct reizen kon boeken. Ik vind het nu vooral leuk om de nieuwste techniek toe te passen. Ik wil graag weten hoe het zit, wat die technologie kan, maar ik ben niet iemand van de uitvoering. Daarom werk ik met partners, een IT-specialist en de jongere generatie die is opgegroeid met sociale media.''

Quote

Ik vind het leuk om de familienaam weer actief te hebben in de reisbranche

Peter Langhout

Ga je de reisbranche weer op zijn kop zetten?
,,Ik ben niet meer zo rebels als toen ik begon. Ik was toen geïnteresseerd in het Radio Veronica-credo: je bent jong en je wilt wat, de jongere generatie die tegen de oudere schopte en de wereld in wilde. Ik ben wat ouder geworden en waarschijnlijk ook wat wijzer. Ik weet inmiddels voor welke valkuilen je op moet passen en welke risico's er in de reisbranche zijn. Ik ben er nu meer om de mensen met wie ik dit bedrijf opbouw te adviseren, van ideeën te voorzien en te behoeden voor 'gevaren'.''

Een bedrijf met Peter Langhout als manager?
,,Managen vind ik niet leuk. Ik verbaas mij over managers die niet zelf de eigenaar van een bedrijf zijn. Dan bedoel ik de directeuren van grote organisaties die zeven of acht ton als jaarsalaris hebben. Niet verstandig! Als ondernemer kan je het je niet permitteren om zo'n salaris uit je bedrijf te trekken. Met dat kapitaal kan je investeringen doen en bouwen aan je bedrijf. Ik ben een bouwer. Crowdfunding vind ik fantastisch. Iedereen voor een klein beetje eigenaar maken en met elkaar aan een succes werken, je klant als investeerder en ambassadeur van hun eigen merk. Wanneer je een idee hebt en met passie daar iets van weet te maken, dan komt daar vanzelf een onderneming uit en zorg je voor werkgelegenheid en een bestaan voor gezinnen.''

Welke maatschappelijke ontwikkelingen houden je nog meer bezig?
,,Ik zie hoe hard de technologische ontwikkeling gaat. Dat gaat zo hard dat het ons voorbijstreeft. Misschien komt dat doordat ik al van een oudere generatie ben. Bedrijven als Google zijn inmiddels machtiger dan een land. Mij valt op dat de technologie steeds meer werk van ons overneemt. Grote groepen mensen komen zonder werk te zitten. Het leven in Nederland is duur, omdat een ieder van werk moet worden voorzien. Ik ben best een voorstander van een basisinkomen. Een basis van bijvoorbeeld 1500 euro en wens je meer dan ga je daarvoor. We kunnen een groot deel van de overheid saneren en allemaal automatiseren. De techniek is er! Ik denk dat het tot op dit moment allemaal in stand gehouden wordt. Alles is te veel gedreven door economie. Dat hebben we gezien tijdens de bankencrisis.''

Waarom bent u weer met een onderneming in reizen begonnen?
,,Om verschillende redenen. Het heeft mijn passie, want ik ga iets nieuws doen. Ik ben er onder anderen mee bezig voor mijn twee kinderen Peter en Nikki. Zij hebben de toekomst. Ze zijn net zo ondernemer als ik. Ze zijn net zo eigenwijs, hebben doorzettingsvermogen en zijn volhardend. Dat merkte ik toen ik even met mijn zoon scooters heb verkocht. Ik vind het ook leuk om de familienaam weer actief te hebben in de reisbranche. Mijn opa begon al in 1923 met busreizen, dus de naam Langhout is er al bijna honderd jaar. Maar het mooiste vind ik samen met leuke mensen bouwen aan iets moois.''

poll

POLL: Welke fastfoodketen zou je (meer) in het Groene Hart willen zien?

  • 'Good old' McDonald's natuurlijk! (19%)
  • Doe mij maar Burger King (31%)
  • Ik ga voor KFC (27%)
  • Subway is my way (16%)
  • Anders, in te vullen op de Facebook-pagina van AD Groene Hart (8%)
727 stemmen