Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

De harde kern van Kultlab voor hun kantoor in Amersfoort. Siep Stronks (midden achter): ,,We hebben inmiddels superveel leuke, creatieve mensen om ons heen verzameld die doorhebben dat we met z'n allen toffe feesten kunnen creëren.''
Volledig scherm
De harde kern van Kultlab voor hun kantoor in Amersfoort. Siep Stronks (midden achter): ,,We hebben inmiddels superveel leuke, creatieve mensen om ons heen verzameld die doorhebben dat we met z'n allen toffe feesten kunnen creëren.'' © Frans Kanters

Kultlab: niet zomaar een 'brouwer van feestjes'

INTERVIEWOp evenementenorganisatie Kultlab uit Amersfoort staat in festivalland geen maat. Onlangs verkocht haar meest recente creatie Wildeburg binnen een kwartier uit, een kunstje dat Kultlab jaarlijks flikt met Into the Woods.

n dan zou je succesverhalen als Lepeltje Lepeltje, Kannen en Kruiken, Struinen in de Tuinen en Gluren bij de Buren, waarmee 19 februari het festivalseizoen wordt afgetrapt, bijna vergeten... Portret van een club jonge, eigenzinnige organisatoren én vrienden. 

Vrijdagmiddag, Zuidsingel 16 in Amersfoort. Straks wordt hier geborreld, en goed ook, maar nu nog even niet. Paul Niezen (32) en Siep Stronks (28) stemmen hun agenda's voor de komende week op elkaar af - een heel gepuzzel. Sijmen Stronks (28) spart met Timo Spuitenburg (25) over een productie. Dirkjan van Oord (32) buigt zich in zijn eigen domein over de Amersfoortse programmering van Gluren bij de Buren. 

In een andere ruimte turen 'Amersfoortse strijders' als Maurice van de Berkt (31), Jim Sebe (25) en Dirk Tuizenga (29) geconcentreerd naar het beeldscherm van hun laptop. Work in progress, geen teken van verslapping - ook niet met het weekend in zicht. 

Eén kantoor, vijf ruimtes. En ze worden allemaal benut. De thuisbasis van Kultlab is in de praktijk vooral een creatieve broedplaats, waar festivalwerelden door elkaar heen lopen, hersenspinsels elkaar vinden en krachten samensmelten. Een beetje een georganiseerde chaos, al merk je aan alles dat het voormalige studentikoze karakter op allerlei fronten heeft plaatsgemaakt voor een professionele inborst. 

Groeispurten
Hoe kan het ook anders, met een organisatie die in de afgelopen jaren ongekende groeispurten heeft doorgemaakt. Into the Woods (kleine foto) dat verspreid over twee dagen tienduizend bezoekers naar bos Birkhoven trekt, Gluren bij de Buren dat dit jaar in liefst zeven steden neerstrijkt, Lepeltje Lepeltje dat als een foodkaravaan door Nederland reist...

Het begon allemaal met de krachtenbundeling van Paul, Dirkjan en de tweelingbroers Siep en Sijmen. Daarvoor waren ze al met evenementen bezig. Dat mondde een kleine tien jaar geleden uit in de organisatie van het feest Minimaal Kabaal (2008 tot en met 2011) dat in totaal twintig edities beleefde, het festival Fabeltjesstrand (2008 en 2009), Gluren bij de Buren (2009) en Into the Woods (2010, Timo Spruitenburg had de gelederen inmiddels versterkt).

Met jongensachtige onbevangenheid, een ideeënrijke geest en een flinke dosis daadkracht betraden ze de festival- en evenementenwereld. Vier jaar geleden was de tijd rijp voor een professionelere koers. Ze bundelden de krachten op zakelijk gebied en richtten Kultlab op, waar ze fulltime gingen werken. Met de groei kwam ook de versterking. Kultlab is inmiddels een crew van bijna twintig man, die hun eigen expertise meebrengen.

Tekst loopt door onder de foto...

Into the Woods.
Volledig scherm
Into the Woods. © Saskia Berdenis van Berlekom

Wildeburg in een kwartier tijd uitverkopen in een tjokvolle festivalmarkt: hoe bereik je dat?
Paul: ,,Het ligt wel wat genuanceerder. In een eerder stadium hebben de mensen die vorig jaar bij de eerste editie waren, kaarten kunnen kopen. Toen kwam er een pre-registratiefase en uiteindelijk dus de reguliere verkoop. Dan nog is het bizar snel, in een kwartier tijd. Zeker als je bedenkt dat we vorig jaar echt diep zijn gegaan in aanloop naar Wildeburg. Ook financieel. Het was lastig om de boel vol te krijgen. Ik denk dat dat ook normaal is voor een eerste editie van een nieuw meerdaags festival. We moesten opboksen tegen de Down The Rabbit Hole's, de Melt's en de Fusion's van deze wereld. We hebben onszelf nog afgevraagd: gaan we snijden? In het programma, op creatief vlak? Uiteindelijk dachten we: fok it, we gaan het gewoon doen. Iets ongelooflijk vets neerzetten en gokken op de lange termijn. Nou ja, dat is gelukt. Ik heb zelden zoveel goede reacties en recensies over een nieuw festival gelezen of gehoord.''

Hoe maken jullie het verschil?
,,Er zijn heel veel festivals, maar wij zetten iets anders neer. Vrij en eigenzinnig. Er is geen scheiding tussen camping en terrein, je kunt je lauwe klatser gewoon meenemen. We programmeren dag én nacht, drie dagen lang, dat is uniek in Nederland. De locatie, in de Noordoostpolder, is om te janken zo mooi. We bieden een mooie balans tussen dj's en livemuziek, zetten in op muziek én beleving. Dit is het festival waar we zelf van dromen. Into the Woods ook, maar dat moet om 12 uur stoppen.''

Hebben jullie in die rollercoaster van groei en succes tijd voor momenten van reflectie? Tijd om te genieten?
Siep: ,,Genieten doe ik elke dag wel. Onder de douche bijvoorbeeld. (gelach) Nee maar, er zijn momenten tijdens en na een event, dan ga je zo lekker.''

Paul: ,,Kippenvelmomentjes. Ik sta er niet elke dag bij stil, maar ik weet dat ik een van de mooiste jobs van de wereld heb. Ik ben nog nooit uit bed gestapt met het idee: kut, ik moet naar m'n werk. Behalve als ik een kater heb. (weer gelach) We zijn gewoon bezig met heel mooie dingen.''

Siep: ,,Maar we doen het wel samen. Het is niet alleen de harde kern van Kultlab. We hebben inmiddels superveel leuke, creatieve mensen om ons heen verzameld die doorhebben dat we met z'n allen toffe feesten kunnen creëren. Ik denk dat bijna twee derde daarvan uit Amersfoort komt. Kijk alleen naar Into the Woods: het decor voor zes van de zeven podia wordt door Amersfoortse makers gebouwd.''

Hoe belangrijk is die binding met Amersfoort voor jullie?
Siep: ,,Enorm belangrijk en dat willen we graag zo houden. Amersfoort is en blijft onze uitvalsbasis wat evenementen betreft. Amersfoort is belangrijk geweest voor onze groei; je hebt hier de ruimte om je te laten zien. Het is daarnaast volgens onderzoeken een dwarsdoorsnede van Nederland; niet voor niets beginnen bedrijven als Picnic hier met hun pilot. Zo hebben we Lepeltje Lepeltje, Kannen en Kruiken en Gluren bij de Buren hier ook voor het eerst kunnen uitrollen.''

Dirkjan: ,,Het is ook gewoon praktisch, zo midden in het land. Je bent overal zó. Miss Montreal en Blaudzun komen hier niet voor niets wonen.''

Paul: ,,We hebben best wel een hevige interne discussie gevoerd over een eventuele verhuizing naar Amsterdam. Voor beide steden valt veel te zeggen. We zitten hier nu fantastisch. In dit pand heerst een huiselijk sfeertje. Alles lekker door elkaar heen, dat stimuleert creatieve processen.''

Dirkjan: ,,Tijdens de vrijdagmiddagborrel worden de leukste dingen ontwikkeld. Die heeft hier een soort heilige status.''

Tekst loopt door onder de foto...

Into the Woods.
Volledig scherm
Into the Woods. © AD
Quote

Ik sta er niet elke dag bij stil, maar ik weet dat ik een van de mooiste jobs van de wereld heb.

Paul Niezen

Into the Woods is aan zijn achtste editie toe, Gluren bij de Buren de negende. Raken jullie nooit verzadigd? Hoe blijf je jezelf uitdagen?
Dirkjan: ,,Laten we eerlijk zijn, na zoveel edities staat Gluren als een huis. Maar we houden het in dit geval spannend met onze groeiambities.''

Siep: ,,Neem Kannen en Kruiken. Een bier- en wijnfestival, dat klinkt als een inkoppertje. Maar wij geven er een twist met diepgang aan. In de gehele look & feel, maar ook door 120 biersoorten aan te bieden. Dat zie je nergens. Into the Woods: gooien we ineens het hele terrein om. Een Kultlab-evenement is nooit hetzelfde.''

Paul: ,,Mooie dingen maken is onze overkoepelende drive. Natuurlijk zit er een commercieel belang aan vast, er moet brood op de plank komen. Maar het is ook een beetje dromen toch? Met elkaar vette dingen bedenken en ze dan proberen werkelijkheid te maken. Het is tof om die vrijheid te hebben, dat je kunt werken aan evenementen waar je zelf graag naartoe zou willen gaan.''

Dirkjan: ,,Kultlab is niet zomaar een feestjesbrouwer, we stellen onszelf ook maatschappelijke doelen. Mensen samenbrengen bijvoorbeeld. Daarmee onderscheiden we onszelf van echt commerciële clubs.''

Tekst loopt door onder de foto...

Gluren bij de Buren in Amersfoort.
Volledig scherm
Gluren bij de Buren in Amersfoort. © Saskia Berdenis van Berlekom
Quote

Amersfoort is en blijft onze uitvalsbasis wat evenementen betreft. Amersfoort is belangrijk geweest voor onze groei; je hebt hier de ruimte om je te laten zien.

Siep Stronks

Wat zijn jullie ambities voor komend seizoen?
Paul: ,,Dit jaar hebben we bewust gekozen om geen nieuwe concepten te introduceren, maar de bestaande te overtreffen. Lepeltje Lepeltje keert weer terug, we gaan binnenkort naar buiten met namen van de steden. De Amersfoortse editie is voor ons hét hoogtepunt van het jaar. Iedereen gaat dan het hardst uit z'n plaat, het is net een grote reünie. Vorig jaar was het ijskoud, je moest je winterjas aan, en nog steeds stond het bommetjevol. Wat Into the Woods betreft: kijken we naar vorig jaar, dan was dat echt het vetste festival dat we ooit hebben neergezet. Into the Woods is één grote trippende ride. 80 procent van de bezoekers komt van buitenaf naar Amersfoort om daarvan te genieten, als een soort jaarlijks ritueel. Het is een rush, heel impactvol. We denken elke editie weer: gaat het nu weer gebeuren? Die magie? Dat is elke keer spannend. Het houdt ons ook scherp. We zijn inmiddels zo gegroeid, ons team en onze concepten, dat we niet meer mogen verslappen.''

Hoe houden jullie het vol, zo'n festivalseizoen?
Paul: ,,Vanaf eind mei tot en met september zijn we vrijwel elke week on the road met onze producties. Dat is bizar. Dinsdagavond naar locatie, de dagen daarop opbouwen en in het weekend draaien. Op maandag afbouwen. En dinsdag ga je door naar de volgende. We hebben sinds vorig jaar bewust gekozen voor een goede rolverdeling. Twee mensen die een productie aansturen. We werken gelukkig met heel veel mensen samen die precies weten wat ze moeten doen. Ondertussen gaan hier namelijk ook de lopende dingen door. Het is strijden, zeker. Maar dat is ook lekker.''

Siep: ,,Soms hebben mensen het beeld dat we altijd aan het feesten zijn. Vergeet het maar. We hebben ook gewoon een kantoorjob te doen hoor.''

Dirkjan: ,,Het is heel mooi dat je dit als vrienden met elkaar bent begonnen. We benutten elkaars kracht. En we kunnen elkaar de waarheid vertellen, meer dan op kantoren waar mensen alleen collega's van elkaar zijn. Ik hoor weleens geschreeuw uit de vergaderruimte komen. Maar daarna is het klaar.''

Paul: ,,Dan zitten we weer met elkaar te pilsen tijdens de heilige vrijdagmiddagborrel.''

Gluren bij de Buren, als olievlek over het land

Gluren bij de Buren verspreidt zich als een culturele olievlek over Nederland.

Het huiskamerfestival, één van de allereerste 'kindjes' van de Amersfoortse evenementenorganisatoren van Kultlab, vindt dit jaar plaats in zeven steden: afgelopen zondag in Gooise Meren, komende zondag in Amersfoort, Haarlem, Nieuwegein, Utrecht en Zutphen, en 2 april in Zoetermeer. En voor volgend jaar luidt de missie van de organisatie om het evenement uit te breiden naar vijftien steden.

,,Dan zijn we in één klap één van de grotere festivals in Nederland", stelt Dirkjan van Oord, samen met Martin Honings verantwoordelijk voor de landelijke aansturing van het project, dat lokale talentvolle muziek-, theater,- en dansacts een intiem podium biedt. ,,Kijk naar ons programma voor zondag. Dan staan er 550 acts in vijf steden. Alleen al in Utrecht hebben we in bijna 180 woonkamers geprogrammeerd. Dat is enorm. Uitdaging is wel dat mensen door de huiskamers het bos nog zien.'' 

Vanzelfsprekend keert het evenement ook weer terug in Amersfoort, de stad waar het voor Kultlab allemaal begon. Van Oord: ,,Het blijft echt een lokaal feestje, ondanks de groei. Voorheen deed ik de programmering voor alle steden zelf, nu zijn we daar te groot voor en sturen Martin en ik projectmedewerkers aan. Maar in Amersfoort neem ik het programma nog wel voor mijn rekening. Ik vind het veel te leuk om te zien wat er aan nieuwe acts is bijgekomen. Er zit veel talent tussen. Het blijft mooi om te kunnen zeggen dat Jett Rebel een jaar of vijf geleden meedeed en in een Amersfoortse huiskamer optrad. Nu staat hij in de Ahoy... Misschien zit er nu weer zo'n parel tussen.''

Exclusief

Het beste van het AD