Volledig scherm
© Frans Kanters

Leusden is helemaal klaar met Syntusbus

De dienstregeling van Syntus is in Leusden ook na alle herstelplannen nog altijd 'uiterst onbetrouwbaar' en vormt daardoor 'een bedreiging voor de bereikbaarheid van en leefbaarheid binnen de gemeente'.

Quote

Het overgrote deel van de inzenders beklaagt zich over de onbetrouwbare dienstregeling en het uitvallen van bussen.

Margreet Horselenberg, burgemeester

Het dorp is helemaal klaar met de nieuwe busvervoerder, blijkt uit een brief van het gemeentebestuur aan de provincie. ,,Wij verwachten dat u alles op alles zet om Syntus op de kortst mogelijke termijn daadwerkelijk te laten leveren wat door haar is aangeboden", aldus tijdelijk burgemeester Horselenberg en haar drie wethouders, die de problemen in niet mis te verstane bewoordingen aan de kaak stellen.

,,Wanneer Syntus daartoe onverhoopt niet in staat blijkt horen daar wat ons betreft consequenties aan te worden verbonden. Het kan en mag niet zo zijn dat de inwoners van Leusden hiervan nog langer de dupe zijn."

Klachtenlijn
Kort na de intrede van Syntus als verantwoordelijke voor het busvervoer in de provincie, op zondag 11 december, opende Leusden omdat de veranderingen zo ingrijpend waren als enige gemeente in het gebied een eigen 'klachtenlijn'.

Eind vorige maand stond de teller van het aantal klachten op 250, zo blijkt uit de brief. ,,Het overgrote deel van de inzenders beklaagt zich over de onbetrouwbare dienstregeling en het uitvallen van bussen, waardoor busreizigers erg lang of zelfs tevergeefs op een bus moeten wachten."

Ook nu, twee maanden na de start van Syntus, komen er nog klachten binnen op het gemeentehuis. ,,Hieruit leiden wij af dat er nog steeds geen sprake is van een punctuele uitvoering van de dienstregelingen."

Onbetrouwbaar
Het merendeel van de klachten gaat over lijn 17: na het verdwijnen van de Connexxionlijnen 77 en 78 die het dorp jaren bedienden, de enige bus die het dorp nog aandoet én het zuidelijke deel van het centrum links laat liggen. ,,Deze lijn blijkt nog steeds uiterst onbetrouwbaar te zijn, hetgeen ingrijpende en ongewenste effecten heeft."

In de brief haalt Leusden ook een aantal voorbeelden aan, waarmee ze wil aantonen hoe groot de gevolgen zijn. Zo hebben verschillende scholieren en studenten al aangegeven lessen te missen.

'Studenten halen zelfs examen niet op tijd'

Studenten en scholieren halen hun lessen niet op tijd en forensen pakken ten einde raad de auto maar weer. Wat de gemeente Leusden betreft is actie hard nodig om de bussen van Syntus op tijd te laten rijden. 

In de brief haalt Leusden een aantal voorbeelden aan, waarmee ze wil aantonen hoe groot de gevolgen zijn. ,,Ondanks het feit dat één van de studenten ruim op tijd van huis vertrokken was, heeft deze studente zelfs een examen gemist, waardoor zij nu is aangewezen op een herkansing'', schrijft Leusden. ,,Ook diverse forensen hebben ons laten weten dat zij ten einde raad de auto maar weer gaan gebruiken, omdat de bus niet op tijd of helemaal niet verschijnt."

Syntus beloofde op 8 januari de problemen te hebben opgelost. Er zou nu écht op tijd worden gereden, chauffeurs zouden de routes kennen. Tot een zichtbare vermindering van de problemen, hebben deze toezeggingen volgens de gemeente echter nog niet geleid.

Verbeterplan
Vorige week kondigde de Gelderse vervoerder opnieuw een grootschalig 'verbeterplan' aan: vanaf 5 maart vertrekken een aantal buslijnen wat eerder of later bij de haltes, zodat ze hun aansluitingen halen.
Lijn 17 hoort hier ook bij. Een aanpassing van de route, of een herinvoering van de lijnen 77 en 78, staan niet op de planning.

Het is niet voor het eerst dat Leusden haar beklag doet bij de provincie. De harde toon is echter wel nieuw. In reactie op onder meer deze brieven gaf verantwoordelijk provinciebestuurder Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) al aan over te gaan op 'streng toezicht', 'kritisch volgen' en het maken van 'harde afspraken' met de vervoerder.