Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.



Oog voor elkaar hebben is basis voor goede prestaties

veiligheid op schoolDe leerlingen en leerkrachten van de Caeciliaschool in Randenbroek zijn getraind om oog te hebben voor zichzelf en elkaar.

Volledig scherm
Elkaar exact nadoen, als onderdeel van het feest op de 'gezonde' Caeciliaschool. © Caeciliaschool

In tweetallen staan de kinderen kriskras verspreid over het schoolplein. De gezichten naar elkaar toe. Samen maken ze bewegingen die precies gespiegeld zijn. Er klinkt gegiebel en gelach, maar concentratie is er ook. De duo's die het beste samenwerken, komen tot het meest nauwgezette resultaat.

De Caeciliaschool vierde gistermiddag met passende spelletjes dat ze het 'vignet sociale veiligheid en welbevinden' op de schoolmuur kunnen schroeven. En zich daarmee voor drie jaar Gezonde School mogen noemen.

,,Bij het predikaat Gezonde School denk je snel aan fruit in de pauzes, gezond trakteren en extra aandacht voor bewegen. Wij zetten ons juist ook in voor een ander soort gezondheid: het lekker in je vel zitten'',  zegt Wouter Siebers, leerkracht van groep 8 en gedragsspecialist van de Caecilia.

,,Als je actief werkt aan de sociale veiligheid, gaan leerlingen zich vertrouwd voelen in hun klas, op de gang en op het schoolplein. Dat gaat pesten tegen en zorgt ervoor dat kinderen vragen durven te stellen of om hun eigen mening te geven. En dat leidt weer tot betere prestaties'',  aldus Siebers.

Maar hoe werk je aan een veilig schoolklimaat? Op de Randenbroekse basisschool gaat dat heel concreet. Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen op hun eigen niveau lessen over de omgang met elkaar, over het herkennen van emoties en over groepsgedrag. Ook heeft de school een filmpje gemaakt (zie website) waarin kinderen van groep 8 uitleggen wat de gedragsafspraken zijn in de gangen, de wc's, op de leerpleinen en buiten.

Fluisteren
Drie meiden laten zien hoe je op de trap elkaar rustig passeert en dat je je armen bij je lichaam houdt. Wie werkt op de computer, print alleen het broodnodige uit en overleggen moet op fluistertoon.

Erg voor de hand liggend, beseft ook Siebers. ,,Dat is misschien zo, maar juist omdát het vanzelfsprekend zou moeten zijn, is er op scholen soms weinig structurele aandacht voor. Wij tonen het filmpje iedere keer weer na de vakantie. Ook komen er in de gang kaartjes te hangen met de gedragsafspraken.''

Niet alleen de kinderen spannen zich in voor een sociaal veilig klimaat, het lerarenteam is getraind om een zesde zintuig te hebben voor de groepsdynamiek en het welbevinden in de klas.

 ,,Ook hebben we afspraken over de surveillance tijdens de grote pauze op het schoolplein. Niet op een kluitje theedrinken, maar continu onvoorspelbaar rondlopen. Zodat de leerlingen voelen dat wij altijd dichtbij zijn en er minder snel narigheid plaatsvindt.''

Siebers, die in 2015 werd uitgeroepen tot leraar van het jaar, zou graag willen dat ook andere scholen zich structureel gaan inzetten voor de sociale veiligheid in hun school. Het blijft steevast een thema in lezingen en presentaties die hij geeft. Binnen de scholenkoepel KPOA waar de Caeciliaschool onder valt, is er inmiddels een projectgroep gedrag.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort