Recreatie en natuur moeten hand in hand gaan op de Veluwe. De provincie Gelderland steekt dit jaar al anderhalf miljoen euro extra in het nationale park.
Volledig scherm
Recreatie en natuur moeten hand in hand gaan op de Veluwe. De provincie Gelderland steekt dit jaar al anderhalf miljoen euro extra in het nationale park. © anp

'Samenwerken sleutel tot sterkere Veluwe'

Niet hippe projecten of een bak met geld gaan de Veluwe erbovenop helpen, maar samenwerking. ,,Als ons dat lukt, zijn we spekkoper.''

Dat zegt Floris Gerritsen, projectleider van Veluwe Agenda. Dit plan moet ervoor zorgen dat het grootste natuurgebied van Nederland in 2025 weer een serieuze concurrent is van de Noordzeekust. Die is al jaren met enige afstand bij toeristen de populairste vakantiebestemming van Nederland.

Het Gelders provinciebestuur wil dit jaar al een kleine 1,5 miljoen euro extra steken in het groene gebied tussen Arnhem en Ede in het zuiden en Hattem in het noorden. Het geld is onder meer bedoeld om het netwerk van fietsknooppunten op te knappen, een keer te brengen in verloedering van vakantieparken en voor extra marketing, zo blijkt uit de planning voor dit jaar.

Achilleshiel
De Veluwe is een van de zes gebieden waar Gelderland extra energie en geld in steekt. Achilleshiel van het gebied is, bevestigt Gerritsen, dat het door meerdere bestuurlijke regio's loopt, zoals Regio FoodValley (Ede) en Stedendriehoek (Apeldoorn). "De onderlinge verschillen zijn ook behoorlijk'', zegt Gerritsen. "De cultuur is bijvoorbeeld op de Noord-Veluwe heel anders dan in Ede of in Rheden.''

Mede daarom brachten diverse ambitieuze Veluwe-projecten de afgelopen tien jaar niet wat ervan was gehoopt. Zo boekte de Noord-Veluwe succes bij het tegengaan van permanent wonen op vakantieparken, maar schakelde Ede op dit gebied pas een paar jaar geleden een tandje bij.

Samenwerken staat nu volgens Gerritsen 'met stip op 1'. Gemeenten en partijen als Recron (belangenvereniging recreatiebranche) en natuurorganisaties ontmoeten elkaar sinds kort weer op gezette tijden. Aan de overlegtafel moeten gelegenheidscoalities ontstaan rond gebieden of projecten.

"Neem bijvoorbeeld de landgoederen op de Veluwezoom in Renkum en Rheden. Daar kun je meer mee doen dan nu gebeurt, bijvoorbeeld het verhaal vertellen van de rol die de Oranjes er hebben gespeeld'', zegt Gerritsen.

Het is goed als gemeenten of regio's hun eigen waarde koesteren, zegt Gerritsen. "Maar ze moeten tegelijk beseffen dat ze bij iets groters horen. Wat goed is voor de Veluwe, is goed voor je regio, en dus voor je gemeente. Dat besef begint nu te komen.''

Ook belangrijk: de campagne Visit Veluwe, dat het gebied op de kaart moet zetten, heeft de steun van bijna alle gemeenten. "Dat betekent dat we met één stem de marketing van de Veluwe bewaken.''

In samenwerking met indebuurt Amersfoort