Volledig scherm
© Herman Stöver

Valleilijn krijgt 7,6 van reizigers

Treinreizigers die gebruik maken van de Valleilijn geven de streekvervoerder een 7,6 als rapportcijfer. Dat is drie tiende hoger dan vorig jaar.

Vooral de vriendelijkheid (7,6) en de rijstijl van machinisten (7,8) en het instapgemak (8,9) steken gunstig af ten opzichte van het landelijke gemiddelde.

Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) die vandaag is gepresenteerd. 

Verbeterpunten
De vaakst genoemde verbeterpunten zijn de gebrekkige informatie over vertragingen, de punctualiteit en de frequentie; de trein rijdt elk halfuur van Amersfoort naar Ede.

Nog steeds een onvoldoende scoort de hoogte van het tarief: een 5,4. Dat is al sinds 2012 een kritiekpunt. Een enkele reis van Amersfoort naar station Ede-Wageningen kost 7,15 euro.

De meeste tevredenheid heerst er over netheid, instapgemak en de algemene informatie: allemaal boven de 8.

De sociale veiligheid wordt met een 7,9 gewaardeerd. Tien procent van de geënquêteerden zegt te zijn lastiggevallen, twee procent zegt te zijn bedreigd, bestolen of mishandeld. 14 procent maakt weleens een incident mee. De Valleilijn wordt overigens voor het overgrote deel gebruikt voor reis naar huis, werk of school en 54 procent van de reizigers is tussen de 18 en 27 jaar.

Enquêtes 
Afgelopen najaar zijn er ruim 82.352 schriftelijke enquêtes afgenomen, tijdens zo'n 6.500 ritten in 70 gebieden. De reizigers beantwoordden vragen over zaken als rijstijl, stiptheid, tarief, informatie en veiligheidsgevoel. Het cijfer van de passagiers voor het stads- en streekvervoer in Nederland is flink gestegen sinds 2001: van een 6,8 naar een 7,6.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort