Rector Jasmijn Kester.
Volledig scherm
Rector Jasmijn Kester. © Vathorst College

Vathorst College is voorbeeld voor toekomst

Het Vathorst College is door het Platform Onderwijs 2032 naar voren is geschoven,  als voorbeeld van het onderwijs van de toekomst. Ook voor komend schooljaar heeft de school weer vernieuwingen in petto.

Wekelijks hangen schooldirecteuren en docenten aan de telefoon bij het Vathorst College. Of ze een middag mogen meekijken naar de bijzondere lesmethoden van de school. ,,Iedereen in onderwijsland kent onze school inmiddels minimaal van naam.. We zoeken op dit moment een manier om de bezoeken van geïnteresseerden te stroomlijnen', zegt conrector Anne Bos.

Het Vathorst werkt niet met traditionele klaslokalen, maar met leerhuizen waar drie tot vier klassen met hun docenten tegelijk aan het werk zijn. Er wordt gestart met een korte instructie in een aparte ruimte en daarna werken scholieren werken vooral  zelfstandig werken achter de laptop. Docenten lopen rond als coach.

Verantwoordelijkheid
De aanpak op het Vathorst College  geeft leerlingen een grote verantwoordelijkheid over hun eigen werk, een van de uitgangspunten van de school. ,,Bovendien willen wij actief bijdragen aan de persoonlijkheidsontwikkeling van onze leerlingen. Dat doen we onder meer met  vier kunstvakken die  tot in de bovenbouw gevolgd kunnen worden'', legt rector Jasmijn Kester uit.  

Meer eigen verantwoordelijkheid van de leerling én een structurele bijdrage leveren  aan iemands persoonlijkheid zijn  twee belangrijke pijlers van het eindadvies van Platform Onderwijs 2032.  Het rapport is opgesteld na intensief veldonderzoek op scholen en adviseert staatssecretaris Sander Dekker over het gewenste onderwijs voor de toekomst. Onderwijs dat leerlingen aflevert als kritische burgers, die hun weg weten te vinden in de digitale maatschappij en voldoende kennis hebben om aan een vervolgopleiding te beginnen.

De manier waarop docenten van Het Vathorst College de kennis aan de leerlingen overdragen, is volgens het Platform een voorbeeld voor andere scholen. Losse vakken als aardrijkskunde en geschiedenis bestaan niet voor de lagere klassen. In drie jaar tijd worden achttien cultuurhistorische thema's behandeld waarin de vakken samenwerken.

Onderwijsvernieuwend als het Vathorst College wil blijven, staan er voor komend schooljaar weer nieuwe initiatieven  op stapel.

Rooster
,,We onderzoeken of we leerlingen in de bovenbouw nog meer verantwoordelijk kunnen geven. Bijvoorbeeld om in overleg met de mentor hun rooster samen te stellen. Wie behoefte heeft aan meer Engels volgt meer lesuren En  zijn minder uren nodig, dan moet daar ook ruimte voor komen'' aldus rector Kester. ,, Voor leerlingen die sneller door de stof heengaan dan anderen, willen we andere mogelijkheden  bieden. Nog meer maatwerk dus. Waardoor de behoefte van onze leerlingen opnieuw weer meer centraal komen te staan.''