Volledig scherm
© Foodora

De fietskoeriers nemen de stad over

Jonge fietskoeriers met hun vierkante rugzakken domineren steeds meer het straatbeeld in Amsterdam. In de praktijk blijkt een bezorger per fiets bijna net zo snel als een bezorgscooter. En daarbij is fietsen gezond, praktisch en veilig.

Voor Babs Hagendoorn, die sinds oktober als fietsbezorger door Amsterdam rijdt, is dit werk een leuke en actieve manier om naast haar studie wat bij te verdienen. Beter zelfs dan een scooter? ,,Jazeker, de fiets is veel fijner. Met 40 kilometer per uur op je scooter in de Amsterdamse binnenstad rijden is niet handig, niet veilig. En met al die stoplichten ben je niet eens veel sneller dan de fiets.''

Sinds dit voorjaar zijn de snelle bezorgers op hun fiets steeds vaker te zien in de Amsterdamse binnenstad. De komst van bezorgdiensten als Foodora en Deliveroo zorgen voor een ware invasie van fietskoeriers: jongens en meiden die op hun eigen fiets maaltijden van restaurants bezorgen met de herkenbare vierkante warmhoudrugzak. Maar niet alleen deze luxere bezorgdiensten zorgen voor een fietstrend: zo hebben ook Domino's en New York Pizza recentelijk een deel van hun scootervloot ingeruild voor - al dan niet elektrische - fietsen.

Doorn in het oog

Waarom? ,,Omdat een fietskoerier aan de deur een stuk gezelliger is dan een scooterrijder met zijn helm nog op," zegt Philip Padberg van Deliveroo, dat sinds vorig jaar in Amsterdam actief is. ,,Het scheelt in geluid, in CO2 en voor de klant is het een prettig gezicht. Die lawaaiige bezorgscooters zijn voor veel mensen een doorn in het oog."

Ook Vincent Hosman van Foodora prijst het sympathieke imago van de fietsers ten opzichte van de scooter. ,,We willen breken met het normale beeld van food-bezorgers. Wij zijn een andere branche, dus willen we ook een andere bezorgmethode. Mensen zijn vaak verrast als er een fietser voor hun deur staat. Het heeft een positieve uitstraling."

Uithangbord

De scheurende bezorger die te snel rijdt op plekken waar het niet mag, is dus verleden tijd. Padberg van Deliveroo zit daar boven op. ,,Als ik een melding krijg dat een van onze koeriers door rood is gereden, krijgt die op z'n donder. Dat willen we absoluut niet hebben. Ze zijn een uithangbord voor ons bedrijf, dus ze moeten zich - ook voor de veiligheid - aan de regels houden."

Bij Veilig Verkeer Nederland (VVN) zijn er tot op heden geen klachten binnengekomen over het weggedrag van fietskoeriers. ,,Als ze zich aan de spelregels houden, is niet veel aan de hand'', zegt een woordvoerder. ,,Tot nu toe zijn er geen onderzoeken waaruit blijkt dat er veel fietskoeriers betrokken zijn bij ongelukken.''