Volledig scherm
EU-ministers arriveren per zelfrijdende auto bij de Innovation Expo, het grootste innovatie-event van Nederland. © ANP

EU wil in 2019 klaar zijn voor zelfrijdende auto

In 2019 moet Europa klaar zijn voor het toestaan van zelfrijdende auto's op de weg. De Europese ministers van vervoer hebben daarover donderdag afspraken gemaakt. De komende 3 jaar moeten daarvoor nog wel de nodige hobbels genomen worden.

Volledig scherm
Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu. © ANP

Bewindsvrouw Melanie Schultz heeft het Europees voorzitterschap aangegrepen om de 'verklaring van Amsterdam' te ondertekenen. Daarmee beloven alle 28 ministers om samen te gaan werken om hun wegennet, verkeersregels en wetgeving klaar te maken voor de robotauto's.

Volgens de auto-industrie bevordert het verdrag 'de zo broodnodige samenwerking tussen autofabrikanten, nationale overheden en de EU-instellingen'. VVD-minister Schultz tempert de verwachtingen. ,,Voor het zover is, zullen we nog wel wat obstakels moeten wegnemen,'' erkent zij.

1 Handen los
Waar automobilisten in een zelfsturende BMW er via waarschuwingen nog voortdurend aan herinnerd worden om hun handen aan het stuur te houden, laten bestuurders van de fonkelnieuwe Tesla de handen al geregeld vieren. Officieel mag dit nog niet. De rol van de bestuurder mag sinds maart 'onder voorwaarden' worden overgenomen door een automatisch systeem, maar over de interpretatie van die regels valt volgens minister Schultz te twisten.

2 Afstand tot voorganger
Ook zijn er nu nog veel onderlinge verschillen in de verplichte afstand tussen auto's. ,,In België en Frankrijk is dit 50 meter, in Duitsland 2 seconden en in Nederland houden we het op 'een veilige afstand','' licht de Verkeersminister toe. De komende jaren buigen de lidstaten zich over een standaard, zodat alle zelfrijdende auto's in Europa dezelfde afstand hanteren.

3 Grensovergangen
Moderne zelfrijdende auto's bepalen met gps of wifi de afstand tot hun voorligger en beginnen al met remmen als dat een paar auto's ervoor ook gebeurt. ,,Als je nu al telefonerend de grens overgaat, raak je de verbinding met het netwerk nogal eens kwijt,'' constateert Schultz. ,,Maar in verband met de veiligheid wil je met je zelfrijdende auto die verbinding niet verliezen.'' Door de regels gelijk te trekken, wil Schultz voorkomen dat zelfrijdende auto's straks bij iedere grensovergang een nieuwe update nodig hebben. Ook wil zij het voor fabrikanten gemakkelijker maken om grensoverschrijdende testen te doen.

4 Netwerk
De verkeersministers nodigen automakers uit om technologieën te ontwikkelen die het voor verschillende auto's mogelijk maken om probleemloos met elkaar te communiceren. Een van de vragen daarbij is: van welk netwerk gaan de zelfsturende auto's gebruikmaken. ,,Gaan we wachten op GPS 5? Of aan de slag met wifi?'' vraagt bewindsvrouw Schultz zich hardop af. Door er vroeg bij te zijn, hoopt ze een rampscenario als op het spoor voor te zijn. ,,Sporen zijn in ieder land anders aangelegd. Nederland gebruikt 1500 volt, België 3000 volt en Duitsland 15.000 volt. Dat heeft al miljoenen gekost en hindert grensoverschrijdend verkeer.''