Volledig scherm
Een visualisatie van Lina, de duurzame auto. © TU/ecomotive

Lina is de allereerste auto gemaakt van planten

Een auto gemaakt van gras: het klinkt niet alsof je er veilig mee over de wegen kan scheuren. Toch werken studenten van de TU Eindhoven al twee jaar aan Lina, een duurzame auto gemaakt van de grassoort vlas. Bij een proefritje afgelopen weekend tikte de wagen maar liefst 65 kilometer per uur aan. 

Volledig scherm
Noud van de Gevel, die meewerkt aan de bouw van Lina. © Eigen foto

Noud van de Gevel werkt mee aan het project,,We zijn een team van 22 studenten", vertelt hij. ,,De meesten van ons zijn een of twee jaar gestopt met onze studies, om hier fulltime aan te werken. Met het project willen we duurzaamheid promoten."

Dat kost overigens wel veel denk- en puzzelwerk. ,,Twee jaar geleden zijn we begonnen met het bouwen van Lina. Eerder bouwden we al een auto van onder andere kurk. Maar we wilden een nog duurzamer, sterker materiaal vinden." 

Bouwpakket

Quote

Eigenlijk is Lina een auto gemaakt van planten

Noud van de Gevel, TU/ecomotive

Uiteindelijk leidde dat tot een nieuw materiaal van vlasvezels, een soort gras dus. ,,Kort gezegd persen we het vlasvezel heel strak over elkaar heen, tot er een plaat ontstaat. Die lijmen we over plastic platen, gemaakt van suikerbiet. Uiteindelijk krijg je dan een bouwpakket van supersterk materiaal, waarmee we de auto in elkaar zetten."

De auto weegt 300 kilo en in de wagen is plaats voor vier personen.
 ,,Voor een auto is dat bijna niets", vertelt Noud. ,,Omdat Lina zo licht is, verbruikt deze minder brandstof. Dat is goed voor het milieu." 

Ook is het materiaal een stuk duurzamer dan gewone auto's. ,,Eigenlijk is Lina een auto gemaakt van planten. Normale auto's worden gemaakt van materiaal dat een keer opraakt. Daarmee putten we de aarde uit."

Toch is de auto nu nog niet helemaal energiezuinig. ,,Een aantal onderdelen is nog steeds van metaal", vertelt Noud. ,,Maar dat moet van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), daar komen we niet onderuit. Op 8 mei komen ze onze experimentele auto inspecteren, om te zien of we er echt mee mogen gaan rijden."

Tekst gaat verder onder de foto.

Volledig scherm
Het frame van Lina © TU/ecomotive

Toekomst

Betekent dit dat we over tien jaar allemaal in plantaardige auto's de wegen over scheuren? Waarschijnlijk niet, vertelt Noud. ,,Om alle auto's wereldwijd van vlas te maken, is veel meer vlasproductie nodig. Maar in de toekomst kunnen we misschien auto-onderdelen van vlasplaat maken."

En hoe rijdt de auto eigenlijk? ,,Dit weekend hebben we er 65 kilometer per uur mee aangetikt", vertelt Noud. ,,Maar volgens onze berekeningen zou hij de 80 kilometer per uur moeten kunnen halen. En met een zwaardere motor kan het misschien nog wel sneller."

Geen kraak

,,Eerlijk is eerlijk", geeft Noud toe, ,,Het is niet vergelijkbaar met een fabrieksauto van volwaardige kwaliteit. Maar hij doet wat hij moet doen: hij heeft dit weekend geen kraak laten horen. Alleen het sturen ging nog niet zo soepel, daar werken we nog aan." 

Het team is inmiddels een grote vriendengroep geworden. ,,We werken intensief samen en moeten ook vaak naar het buitenland. Over twee weken doen we mee aan een race in Londen voor auto's die heel efficiënt rijden. Dan moeten we er twintig kilometer mee gaan rijden. Dat wordt nog spannend."