Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Volledig scherm
Harry Veenhoven doet aan sportvasten. Geen suikerverslaving meer, 6 kilo kwijt en hij eet gezond. © Shody Careman

10 dagen sporten en vasten

Je conditie verbeteren en je fitter voelen? Ga sportvasten! Harry Veenhoven (52) raakte met de combinatie van een dieet en sport in tien dagen 6 kilo en zijn suikerverslaving kwijt. Zijn verhaal én zijn tiendaagse trainingsprogramma.

Quote

Elke dinsdag houd ik een vastendag en drink ik alleen water en sap. Ik zit lekker in mijn vel

- Harry Veenhoven

Harry Veenhoven staat verbaasd van zichzelf. Na tien dagen sportvasten voelt hij zich een ander mens. ,,Ik ben fitter en bruis van de energie. En het belangrijkste: ik ben mijn suikerverslaving kwijt. Ik taal niet meer naar snoep en zoetigheid. In plaats van frisdrank neem ik een watertje, in het restaurant schep ik mijn bord vol aan de saladebar. Heerlijk! Voor wie mij kent, is dat echt heel bijzonder.’’

Zo werkt sportvasten, zegt Daan Lancee (28), fysiotherapeut en sportvastencoach bij Trias Fysiotherapie in Utrecht. Hij begeleidde zijn oom Harry tijdens diens afvalrace. ,,Door een combinatie van vasten, een strikt dieet en gecontroleerde sportoefeningen maak je een metabolic switch. Je lichaam schakelt over van verbranding van suiker naar verbranding van vet. Daardoor raak je kilo’s kwijt, voel je je fitter en krijg je meer energie.’’

Sportvasten is een trainingsmethode ontwikkeld door medisch bioloog Remco Verkaik, die topsporters begeleidt bij het verbeteren van hun prestaties met voedings- en trainingsprogramma’s. Mannen kunnen met sportvasten in tien dagen gemiddeld 6 kilo kwijtraken, vrouwen 4 kilo.

,,Afvallen is niet het hoofddoel van sportvasten’’, zegt Lancee, die een opleiding tot sportvastencoach volgde. ,,Dat is dat je je suikerverslaving kwijtraakt. Sportvasten is een gecontroleerde cold turkey afkickmethode, waarna je een nieuwe start maakt met een ander eetpatroon en een gezondere, bewuste leefstijl.’’

Een sportvastenkuur begint met drie afbouwdagen waarin de deelnemer geleidelijk minder vast voedsel tot zich neemt, aangevuld met voedingssupplementen. Daarna volgen drie vastendagen waarin alleen (groente)sapjes en water mogen worden genuttigd. Vervolgens bouwt de deelnemer in vier dagen de voedsel­inname op met een afgewogen dieet waarin eiwitten, (goede) vetten, mineralen en andere voedingstoffen de rol van koolhydraten en suikers hebben overgenomen. Dat betekent dus veel minder brood, pasta en rijst.

Intussen volgt Harry Veenhoven ook een sportprogramma met voorgeschreven oefeningen in de sportschool en dagelijks rond 20 minuten matig intensieve beweging in de vorm van hardlopen of fietsen. Lancee: ,,De sportoefeningen zijn essentieel, omdat je daarmee ook de laatste suikers uit je spieren verbrandt. Maar sport niet te intensief, anders kun je je lichaam beschadigen.’’

Buikomvang

Een makkie is sportvasten niet, stelt Lancee: ,,Ik heb het ook gedaan. Je moet echt gemotiveerd zijn én doorzetten. En minstens zo belangrijk: als je die tien dagen achter de rug hebt, begint het pas echt: dan moet je je nieuwe levensstijl vasthouden.’’

Veenhoven had het tijdens zijn kuur af en toe zwaar. ,,Vooral aan het einde van de derde vastendag zat ik er aardig doorheen. Ik had een continu hongergevoel, voelde me slap en had hoofdpijn. Het hardlopen viel me erg zwaar. Maar als ik me iets heb voorgenomen, maak ik het ook af.’’

Met zijn coach Daan had hij elke dag contact. ,,Hij hielp me als ik het moeilijk had.’’ Lancee: ,,Ik heb ook een keer met Harry meegelopen. Als steuntje in de rug, maar ook omdat ik het leuk vind om persoonlijk contact te hebben. Dat vergroot de kans op succes.’’

Veenhoven, senior trainer/coach bij UMC Utrecht, raakte in tien dagen 6 kilo kwijt en zag zijn buikomvang met 5 centimeter afnemen. ,,Zo snel ben ik nog nooit afgevallen! Ik kamp mijn hele leven al met mijn gewicht en heb vele diëten gevolgd. Soms met succes, maar ik hield het nooit vol. Nu heb ik mijn levensstijl veranderd en daar voel ik me goed bij. Ik eet bewust en toch lekker, sport en beweeg veel en slaap goed. Elke dinsdag houd ik een vastendag en drink ik alleen water en sapjes. Ik zit lekker in mijn vel en het kost me geen enkele moeite om op gewicht te blijven. Daar ben ik best trots op.’’

Ook Lancee is trots: ,,Mijn oom heeft het hartstikke goed gedaan, zijn doelstellingen gehaald en weet zijn nieuwe levensstijl vast te houden. Dat is waar sportvasten om draait: het geeft je een jumpstart naar een gezondere en bewustere levensstijl.’’ 

Volledig scherm
Harry Veenhoven overlegt met sportvastencoach Daan Lancee over zijn trainingsprogramma. © RV

Trainingsprogramma

Tijdens zijn tiendaagse trainingsprogramma houdt Harry Veenhoven zijn vorderingen en ervaringen bij.

Dag 1. Begin afbouwdagen

Gewicht: 101,4 kilo. 05.30 uur: 20 minuten gejogd. Daarna 20 minuten naar mijn werk gefietst en daar de trap genomen. 16.00 uur: beetje moe. 17.00 uur: moeite met concentreren en trek. 18.00 uur: weinig, maar lekker gegeten. Vroeg naar bed.

Dag 4. Vastendag

Gewicht: 98,9 kilo. 05.30 uur: 20 minuten gejogd. Ging wat moeilijker dan gisteren. Op de fiets naar het werk en terug. Voor het eerst echt trek. In het restaurant op het werk kwamen de kroketten en kaassoufflés langs. Ik ben maar even weggelopen om mijn sapje te nemen. Moe toen ik thuiskwam en halfuurtje gaan slapen.

Dag 5. Vastendag

Gewicht: 97,5 kilo. Alleen sapjes, koffie en thee gedronken. Hele dag een naar hongergevoel. 20 minuten joggen ’s ochtends ging wat moeizaam.

Dag 6. Vastendag

Gewicht: 96,2 kilo. Wakker geworden met vervelend hongergevoel. 20 minuten joggen niet volgehouden, pijn in mijn kuiten en onderrug. Voelde me uitgeput en heb weinig energie. Overdag twee uur geslapen.

Dag 7. Opbouwdag

Gewicht: 95,4 kilo. Kiwi en appel als ontbijt gingen er amper in, het was te veel. Met afwisselend wandelen en hardlopen de 20 minuten volgemaakt. Uiteindelijk met moeite slechts driekwart van de voorgeschreven hoeveelheid gegeten.

Dag 8. Opbouwdag

Gewicht: 94,9 kilo. Ontbijt van appel met kwark. Lunch met salade, tomaat en pistachenootjes. Avondeten spinazie met drie eieren. Mijn energie komt terug!

Dag 10. Opbouwdag

Gewicht: 95 kilo. 20 minuten joggen ging gemakkelijk. Voelde me de hele dag energiek en goed gestemd. Het zit erop!