Chaos blijft uit bij staking NS

Treinreizigers hebben vanmorgen relatief weinig last gehad van de staking op de stations in Zwolle en Den Haag. Er zijn ongeveer 35 treinen uitgevallen, maar veel treinen reden wel. Hoewel het treinverkeer niet helemaal plat is gegaan, is de FNV toch tevreden.

In totaal hebben 37 mensen zich opgegeven als deelnemer aan de staking. ,,Het was ook niet ons doel om de reizigers te treffen'', aldus een woordvoerder van de vakbond. ,,Maar het management van de NS is ook het hele weekend bezig geweest om extra personeel en materieel in te zetten om de staking te omzeilen. Dat hebben we in ieder geval bereikt. Dit is een begin, een schot voor de boeg.''

FNV Spoor gaat de actie woensdag met de achterban evalueren en dan het verdere traject bepalen. ,,Het kan zijn dat we het nog een keer doen of dat we op gaan schalen. Daar zal woensdag meer duidelijkheid over komen.''

Onwerkbaar

De actievoerders willen dat NS op alle dubbeldekstreinen in het vervolg twee conducteurs inzet. Zo'n trein in hun eentje controleren zou onwerkbaar zijn, omdat zwartrijders dan via de andere verdieping aan de controle kunnen ontglippen. Bovendien is het vele traplopen in dubbeldekkers slecht voor de knieën, stelt bestuurder Henri Janssen van vakbond FNV Spoor.

Ook eisen de stakers dat NS stopt met het afstoten van winkels en horeca op stations, aangezien de werkgelegenheid daardoor terugloopt. Tot slot willen ze dat het vervoersbedrijf zichzelf weer in de strijd gaat werpen voor regionale spoorlijnen. Momenteel verzorgt NS alleen treinverkeer op het hoofdnet en rijden bedrijven als Arriva en Veolia op de regionale trajecten.

Betreuren

De NS betreurt dat medewerkers actie voeren op de stations van Den Haag Centraal en Zwolle. Het spoorbedrijf had gehoopt met FNV Spoor in gesprek te blijven. ,,We betreuren het dat ondanks eerdere verzoeken tot inhoudelijk overleg er nu toch voor acties is gekozen. We zagen en zien nog steeds voldoende aanknopingspunten om met de FNV in gesprek te blijven'', aldus een woordvoerder van de NS.

Het spoorbedrijf vindt het vervelend dat de reizigers hinder van de acties zullen ondervinden. ,,We zullen er alles aan doen om de hinder voor de reizigers zoveel mogelijk te beperken onder meer met het verstrekken van reisinformatie.''

De NS herhaalde dat zijn nieuwe strategie zorgvuldig is gekozen en uitgevoerd wordt in goed overleg met medewerkers, medezeggenschap en vakbonden. ,,De NS zegt dat ze willen blijven praten, maar dat doen we al 1,5 jaar. Er komen geen goede afspraken. Ze willen alleen kopjes koffie drinken, maar kunnen en willen niks. Dan houdt het een keer op'', aldus de FNV.

Vakbond FNV Spoor ziet de staking van als het begin van een actie-estafette, telkens in andere steden.

Volledig scherm