Volledig scherm
© ANP

'Defecte chipkaart opgeven als gestolen'

Een defecte studentenchipkaart? Opgeven als gestolen of vermist in plaats van hem op te sturen om een vervangend exemplaar te krijgen. Dat is het advies van studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover aan studenten.

Volgens de twee clubs gaat er nog steeds heel wat mis met de chipkaarten voor studenten. Defecte kaarten die worden opgestuurd naar de klantenservice van de OV-chipkaart raken vaak kwijt.

Pas vanaf het moment dat de kaart goed is ontvangen, kunnen studenten gemaakte reiskosten declareren. Een vermiste of gestolen kaart kan niet teruggestuurd worden, dus daar is de kans dat er wat mis gaat een stuk kleiner, redeneren Rover en LSVb.

Als een studentenchipkaart stuk gaat, kunnen studenten niet gewoon een nieuwe kaart kopen, zoals dat geldt voor andere reizigers. Ze moeten een vervangende kaart aanvragen. Officieel geldt er een wachttijd van 9 dagen maar volgens de studenten en Rover duurt het vaak veel langer voordat de kaart wordt geleverd.

In een brief roepen Rover en LSVb minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) en de Tweede Kamer op om snel werk te maken van een vlottere afhandeling van problemen rond de ov-chipkaart. Ze pleiten voor één loket waar studenten met problemen met hun chipkaart terechtkunnen.