LEES EN DEEL: Mediamarkt BTW-vrije dagen - Een sigaar uit eigen doos?Ben je van plan wat aan te schaffen tijdens de...

Geplaatst door Ellen ten Napel-Wieland op  maandag 25 januari 2016

Droger vlak voor actie 100 euro verhoogd, mag dat?

Wie denkt een fikse korting in de wacht te slepen tijdens de BTW Weg Ermee-actie van de Mediamarkt komt bedrogen uit. Zo had Ellen ten Napel-Wieland een droger op het oog van 579 euro. Maandag kostte het apparaat ineens 679 euro. De vrouw waarschuwt consumenten in een facebookpost die al 15.000 keer is gedeeld. Volgens de voorwaarden is dit 'sjoemelen' echter toegestaan.

,,Binnenkort gaat mijn dochter op zichzelf wonen'', schrijft Ten Napel-Wieland. Om deze reden is het gezin zich aan het richten op witgoed zoals een wasmachine en een droger. ,, Na overleg met een verkoopmedewerker werd ons aangeraden de btw-dagen af te wachten,'' doet de moeder haar verhaal. ,,Dat zou namelijk flink schelen.'' De actie van de Mediamarkt gaat woensdagmiddag van start en daarom ging het gezin afgelopen maandag kijken of de apparaten nog voorradig waren.

Toen bleek dat de praktijk anders uitwijst. Uit foto's die zij van de prijzen nam is te zien hoe precies dezelfde droger 679 euro kost en dat terwijl deze half december nog 579 euro kostte. ,,Een stijging van 15 procent. Van de korting van 17,36 procent, blijft dus effectief maar 2 procent over!''

Aangepaste prijzen
De Mediamarkt zegt, net als veel van zijn concurrenten, de prijzen aan te passen op de 25 concurrenten. ,,Tot aan de btw-actie volgen wij ons standaard prijsbeleid. In veel gevallen betekent dit een afprijzing, in sommige gevallen betekent dit dat een prijs naar boven aangepast wordt.'' Een blik op de webshop van BCC leert dat de specifieke droger, een Samsung DV70F5E2HGW, woensdag (weer) in prijs is aangepast. Het concern vraagt 561,40 euro voor de machine. De mediamarkt heeft de prijs op 23 januari aangepast naar 679 euro. Via de formule van de actie kom je dan uit op 561,15 euro.

De moeder heeft inmiddels de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de hoogte gesteld. ,,Is er hier sprake van prijsafspraken? Kartelvorming?'', vraagt zij zich af. Ze vindt het opmerkelijk dat de prijzen zijn aangepast een dag voordat de btw-actie groots wordt aangekondigd. Hoe zit dat?

De ACM weet nog niet of er een melding is gekomen over de btw-actie en kan dus nog geen uitspraak doen. Een woordvoerster wil wel het volgende kwijt: ,,We vinden het belangrijk dat bedrijven transparant zijn over hun prijzen. De consument moet niet achteraf verrast worden met bijkomende kosten.'' In het geval van Ten Napel-Wieland lijkt het electronicaconcern duidelijk over de prijs, maar niet over de communicatie naar de consument die voordeel denkt te halen. Er zijn geen bijkomende kosten en de prijs komt overeen met de concurrent BCC.

Waarschuwing
Overigens is de Mediamarkt in 2013 al eens op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie omdat er in de actievoorwaarden stond dat ze de prijzen niet verhogen voor een kortingsactie. In de huidige voorwaarden van de Mediamarkt staat hierover niets meer vemeld, net als die van de BCC.

Conclusie: wie 'rijk' denkt te worden van een grote kortingsactie komt bedrogen uit. De prijzen mogen voor een actie verhoogd worden en als electronicawinkels beloven de prijzen aan elkaar aan te passen, maakt het dus niet uit of je bij winkel A of B gaat.

Volledig scherm
© Printscreen BCC