Volledig scherm
Archiefbeeld ter illustratie © ANP

Eén op de zeven auto's blijkt miskoop

Eén op de zeven tweedehands auto’s blijkt een miskoop die door onvoorziene reparaties zo’n 750 euro duurder uitpakt dan voorzien. ‘Ik was 8000 euro kwijt en had geen auto meer.’

Dat blijkt uit onderzoek van autosite Finnik onder 700 autokopers. Volgens het bedrijf worden er jaarlijks 285.000 miskopen gedaan, met een totale schade aan reparaties van 213 miljoen euro.

Wie een kat in de zak koopt, is niet alleen. Vijfenvijftig procent van de automobilisten heeft weleens een of meer auto’s gekocht waar van alles mis mee bleek. In ruim eenvijfde van de gevallen laat de techniek het afweten. Kapotte koppelingen, olielekkage, rotte uitlaten en motorische problemen komen vaak voor. Bij 13 procent van de slechte aankopen blijkt het onderhoud niet optimaal. 10 procent noemt de slechte service van het autobedrijf of de particuliere verkoper.

Michael Pool uit Langedijk kocht vorig jaar juni voor 4000 euro een Opel Vectra uit 2006. ,,Een drie liter V6 motorblok. De proefrit ging goed. Er stond 180.000 kilometer op de teller. Hij reed lekker. Er zat geen garantie op maar volgens het autobedrijf zou ie met gemak door de keuring komen.’’ 

Quote

Bij de apk kwamen voor 3000 euro mankementen aan het licht

Michael Pool

Toen begon de ellende. ,,Een dag later barstte het expansievat. Bij de apk kwamen voor 3000 euro mankementen aan het licht. Ik ging terug naar de garage om verhaal te halen, maar daar kwamen grote kale kerels op me af. Ik heb alle reparaties maar laten doen want er zat al zoveel geld in.’’ Toen hij een paar weken later andermaal met peperdure reparaties werd geconfronteerd ging hij toch terug naar het autobedrijf. ,,Door te dreigen met een advocaat mocht ik de auto ruilen voor een Opel Astra van 2000 euro. Ik had geen geld meer, dus dat heb ik gedaan. Die auto was na 3 maanden compleet waardeloos toen de distributieriem knapte.’’

De autobranche en ook de ANWB beamen de gevaren van kopen zonder garantie, maar relativeren de uitkomsten van het Finnik-onderzoek ook. ,,Zijn het onverwachte kosten als je een occasion van 10 jaar oud koopt? Onderdelen moeten vervangen worden,’’ zegt Paul de Waal van brancheorganisatie Bovag. ,,Mensen nemen ook bewust een gok door een auto zonder garantie te kopen. En dat gebeurt in toenemende mate. Dan moet je niet jammeren over onvoorziene kosten.’’ Garantie op het tweedehandsje vertaalt zich in een hogere verkoopprijs. Dat kan al snel 1000 euro schelen.

Voorbereiding

Volgens de ANWB is het zaak om je goed voor te bereiden op de aankoop. ,,Neem altijd iemand mee die verstand heeft van auto’s, vraag of er mankementen zijn – een verkoper moet die melden, en maak een proefrit van minstens een halfuur,’’ zegt Markus van Tol van de ANWB. ,,En: wordt nooit verliefd op een auto.’’

Wie toch zonder garantie koopt kan een aankoopkeuring van een paar honderd euro overwegen. Veel autobedrijven, maar ook de ANWB doen die.

Michael Pool rijdt inmiddels al bijna een jaar in een oude Volvo van 2500 euro. ,,Gekocht met hulp van een bevriend automonteur die hem helemaal heeft nagekeken. Perfecte auto.’’