Volledig scherm

Feiten over het 130 rijden

Vanaf zaterdag mag op een groot deel van de snelwegen 130 kilometer per uur worden gereden. Hieronder een aantal feiten over de maximumsnelheid.

- In totaal gaat op 45 procent van de snelwegen de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Op het merendeel daarvan geldt de 130 de hele dag. Op het overige deel zal de snelheid gaan wisselen: in de avond en nacht mag dan 130 kilometer per uur worden gereden, terwijl overdag de toegestane snelheid op 100 of 120 kilometer per uur zal liggen.
- Ongeveer honderd medewerkers van Rijkswaterstaat vervangen in de nacht van vrijdag op zaterdag 2263 verkeersborden voor de wijziging. Ook zijn de 65 grensborden vervangen. Daarop prijkt nu een 130.
- Door 130 kilometer per uur te rijden, wordt gezien over alle snelwegen een reistijdwinst van 1 procent geboekt. Dat levert Nederland volgens Rijkswaterstaat 75 miljoen euro op.
- Het verhogen van de snelheid is lucratief voor de overheid, berekende het Planbureau voor de Leefomgeving eerder. Doordat mensen harder rijden, verbruiken ze meer brandstof en komt er dus meer accijns in de schatkist terecht. Jaarlijks kan het 130 rijden de overheid 50 tot 100 miljoen euro opleveren.
- Volgens minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) hebben tests uitgewezen dat 130 rijden kan zonder dat de veiligheid in het geding komt. Ook worden de geluidslimieten niet overtreden, net als de regels voor luchtvervuiling. Daar waar wel problemen zouden ontstaan, moet minder hard worden gereden.
- De maximumsnelheid is sinds 1988 120 kilometer per uur. Daarvoor was het overal 100. Omdat er toen al veel te hard werd gereden, verhoogde het kabinet Lubbers-II de limiet.
- In zestien Europese landen wordt al 130 kilometer per uur (of harder) gereden. In Bulgarije, Denemarken, Frankrijk, Hongarije, Kroatië, Litouwen, Luxemburg, Oekraïne, Oostenrijk, Roemenië, Slowakije en Slovenië is 130 de limiet. In Polen mag 140 worden gereden, in Italië 150 en in Duitsland is geen maximumsnelheid.