Steeds meer mannen kiezen voor een damesfiets.
Volledig scherm
Steeds meer mannen kiezen voor een damesfiets. © Marco de Swart

Herenfiets verdwijnt uit het straatbeeld

Doordat mannen steeds vaker op een damesfiets rijden, verdwijnt de herenfiets langzaam uit het straatbeeld. Studenten rijden vaker op een opoe-fiets, vaders halen hun kinderen op een damesfiets van school en senioren kiezen massaal voor de lage instap.

poll

Einde van de herenfiets....

  • Jammer, mannen horen op een herenfiets (38%)
  • Nou en? Damesfietsen zijn een stuk makkelijker (62%)
11495 stemmen
Volledig scherm
Quote

Een student op een oma-fiets? Prima!

Wouter Jager, Accell Nederland

De opmars van de damesfiets blijkt uit cijfers die het AD bij fietsproducenten heeft opgevraagd. Verkocht Koninklijke Gazelle in 2011 nog eenderde herenfietsen, in 2015 blijkt dat aandeel gedaald tot ongeveer een kwart.

Ook marktleider Accell Nederland die onder andere de merken Sparta, Batavus en Koga verkoopt, constateert dat 'het beeld van de heren- en damesframes totaal aan het wijzigen is', vertelt directeur Wouter Jager. ,,Huidige generaties zijn niet meer bang om gestigmatiseerd te worden. Een student op een oma-fiets? Prima!''  

Comfortabeler
De opkomst van de damesfiets heeft volgens Gazelle te maken met de vergrijzing. ,,Mensen die gaan voor een stukje veiligheid kiezen eerder voor een damesfiets,'' stelt een Gazelle-woordvoerder. ,,Maar men ervaart ook vaak dat een damesfiets comfortabeler aanvoelt, doordat het frame wat minder stijf is.''

Mede dankzij de opkomst van de elektrische fiets, gaan bij Accell damesfietsen de laatste jaren ook als zoete broodjes over de toonbank. ,,Bij e-bikes verkopen we zo'n 80 procent met frame met lage instap en nog maar 20 procent met het typische herenframe,'' rekent Jager voor. ,,Bij e-bikes praten we niet eens meer over dames- of herenframes, daar hebben we het over het lage instapframe.''  

Uniseksfiets Batavus zet volgens Jager bewust in op 'leuke innovatieve, soms stoere fietsconcepten' die geen kenmerken vertonen van typische dames- of herenuitvoeringen, 'uniseks, zeg maar'. Dat de uniseksfiets aanslaat, blijkt ook uit het succes van de OV-fiets van de Nederlandse Spoorwegen, waar in 2015 1,9 miljoen ritten op zijn gemaakt.

Stang
,,Bij de test voor de nieuwe OV-fiets, bleken mannen totaal geen moeite te hebben met het ontbreken van de tweede stang,'' weet NS-woordvoerder Erik Kroeze. ,,Terwijl een herenfiets voor vrouwen met een rok wel onhandig zou zijn. De damesfiets wordt steeds meer als uniseksfiets gezien.''

Stoer

Quote

Wij hebben de fiets zo stoer gemaakt dat ook een man erop gezien kan worden

Daan Buddingh, ondernemer

De Utrechtse ondernemer Daan Buddingh speelt in op de voorkeur voor fietsen met een lage instap. In 2013 ontwikkelde hij de 'OneBike', een heren- én damesfiets ineen, waarvan er inmiddels enkele honderden zijn verkocht. ,,Wij hebben de fiets zo stoer gemaakt dat ook een man erop gezien kan worden.''

Onder oudere mannen is de damesfiets helemaal een hit, weet Mohammed el Bardai van de Rotterdamse fietsenmaker C. Van den Berg & Zonen. Bij de verkoop van e-bikes raadt hij heren altijd aan om voor een damesfiets te gaan. ,,Wij zeggen dan altijd: misschien is het je laatste fiets? Denk aan het gemak voor later.''  El Bardai, die al 12,5 jaar in dienst is, merkt ook dat een hoop van zijn klanten hun huidige herenfiets inruilen voor een damesvariant, omdat de stang hen niet bevalt.

Vergrijzing
Tweedehands Directeur van de Fietsersbond Saskia Kluit signaleert ook dat de vergrijzing eraan bijdraagt dat er steeds meer damesfietsen op de markt komen. ,,Als je ouder wordt, koop je eerder een nieuwe fiets. Doordat de fietsen van ouderen weer doorverkocht worden, zie je ook steeds meer damesfietsen op de tweedehandsmarkt.''

Controversieel
Toch blijft het rijden op een damesfiets volgens de voorvrouw van de Fietsersbond een 'controversieel onderwerp'. ,,Nederlandse mannen associëren het toch een beetje met hun mannelijkheid. Als wij heren suggereren om een damesfiets te nemen, maken mannen daar vaak een grapje van.''