Volledig scherm
De Avenio is te breed voor een aantal Haagse straten. © AD/Jos van Leeuwen

HTM moet na 2024 alweer nieuwe trams

Het Haagse ov-bedrijf HTM heeft vanaf 2024 alweer nieuwe trams nodig. Het blijkt onmogelijk te zijn om het hele tramnet aan te passen aan de brede Avenio's van Siemens.

De HTM zelf wil nog niet verdergaan dan de mededeling dat voorlopig nog kan worden doorgereden met de gereviseerde oude wagens van het type GTL8. Maar in de toelichting op de gemeentebegroting voor 2016 staat het klip en klaar: 'In 2016 wordt een besluit over de toekomstige voertuigen voor de overige lijnen verwacht. Het gaat om de stadslijnen 6, 12 en 17 (wordt 16, red.), die ook in smallere straten rijden, waar onvoldoende ruimte is voor de Avenio's'.

Over lijn 1 met het kwetsbare groene tracé over de Scheveningseweg moet nog een besluit worden genomen.

HTM en gemeente kunnen niet zelfstandig de knoop doorhakken. Dat moet samen met de Metropoolregio, die als opdrachtgever fungeert voor het openbaar vervoer. De tijd dringt, want de oude trams kunnen nog maximaal negen jaar mee. Het bestellen van nieuw materieel duurt mede door de aanbestedingsregels lang.

Zoutmanstraat
Experts hebben er in het verleden op gewezen dat de Avenio nooit het hele stadsnet zou kunnen bedienen. Lang gingen gemeente en HTM er vanuit dat dit wél zou kunnen. Zo zijn er voor de smalle Zoutman-straat allerlei varianten bedacht. Maar uiteindelijk bleken die mede door verzet van de buurt niet haalbaar. Een ander knelpunt is de scherpste bocht van het net, via welke lijn 6 van het Om en Bij de Hobbemastraat indraait.

Ronald van Onselen van het Platform Beter Openbaar Vervoer vindt dat inderdaad gekozen moet worden voor een smallere tram. Dat zou ook een kleinere versie van de Avenio kunnen zijn, die leverbaar is. ,,Voor ons speelt ook als motief dat geld wordt bespaard doordat de trambanen niet zo ingrijpend omgebouwd hoeven te worden. Immers links- of rechtsom betekenen deze extra kosten wel een duurder prijskaartje óf bezuinigen op het voorzieningenniveau.''

Voorlopig is alles gericht op de Avenio, waarvan er zestig worden geleverd. Voor deze tram worden rails en haltes nu op vele plekken aangepast.