ICI Paris XL biedt excuses aan voor omstreden reclame

VideoDe nieuwe reclamecampagne Durf jezelf te zijn van parfumerie ICI Paris XL is bij veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten. In de radio- en televisiespots wordt beweerd dat vrouwen met make-up, dagcrème of parfum binnen no time een salarisverhoging binnenharken, met een onenightstand trouwen of in één klap een bekend YouTubefenomeen zijn. Belachelijk, vindt onder meer 3FM-dj Domien Verschuuren. De parfumketen verontschuldigt zich.

‘Ik sta voor z’n deur. Ik klop. Ik ga naar binnen. Ik loop naar z’n bureau en daar vraag ik zonder te knipperen om een salarisverhoging. En die krijg ik natuurlijk meteen. En daarna zeg ik dat ik zijn baan wil’, zo spreekt een zwaar opgemaakte dame zelfverzekerd.

Het is één van de drie reclames die ICI Paris XL drie weken geleden introduceerde. De boodschap: boost je zelfvertrouwen met beautyproducten. ,,Hoe kan dit?”, vroeg radioman Domien Verschuuren zich vanmorgen hardop af na het horen van de reclame. ,,Alsof je dankzij het dragen van mascara een salarisverhoging krijgt. Zulke onzin heb ik nog nooit gehoord.”

Iets futiels

Quote

Alsjeblieft meid, doe het lekker voor jezelf

Lot van Beek
Volledig scherm
© ICI Paris XL

Dat vinden meer mensen. Lot van Beek (31), werkzaam bij reclamebureau Natwerk, heeft naar eigen zeggen kramp in haar oogkassen van het rollen met haar ogen na het zien van de commercials. Zoals bij het zien van een vrouw die een onenightstand heeft gehad en nog snel wat dagcrème opdoet, voordat haar bedpartner wakker wordt. ‘En als hij zijn ogen open doet, zal hij me onweerstaanbaar vinden. Zélfs in de vroege uurtjes. Zo word ik de vrouw van zijn leven. Ook al hebben we elkaar pas gisteren ontmoet’, klinkt het in de reclame.

Van Beek
: ,,Ze wil de vrouw van zijn leven worden en dan moet ze er natuurlijk wel onweerstaanbaar uitzien. Naar mijn idee onderschat je mannen met het idee dat ze je op zoiets futiels kunnen afwijzen, terwijl de kans bestaat dat jullie de ware voor elkaar zijn.”

Ze vervolgt: ,,Het is prima om jezelf van allerlei dure crèmes te bedienen, sterker nog: dat doe ik zelf ook. Dit is geen commentaar op mooi willen zijn, of de schoonheidsstandaard die we kennen. Het is prima om er mooi uit te willen zien, om jezelf te verwennen en om geld in de cosmetica-industrie te pompen. Maar alsjeblieft meid, doe het lekker voor jezelf.”

Negatief gevoel

Ook bij ICI Paris XL zijn negatieve reacties binnengekomen over de commercial. ,,De campagne draait rond zelfvertrouwen en hoe je dat kan boosten door als ‘finishing touch’ de juiste make-up en/ of verzorgingsproducten te gebruiken, of een parfum te kiezen dat bij je past en waar je je goed bij voelt", laat een woordvoerder weten. ,,Wij willen benadrukken dat het nooit onze bedoeling is geweest om iemand een negatief gevoel te geven. De basis van de campagne is de gedachte dat als je je goed voelt, je boven jezelf uitstijgt en de wereld aan je voeten ligt. Het spijt ons wanneer dit onvoldoende tot uiting is gekomen in onze commercials."