Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

'Mbo-scholen te veel tijd kwijt aan bijles'

Mbo-scholen zijn te veel tijd kwijt om taal- en rekenachterstanden bij hun studenten weg te werken. Daardoor kunnen ze niet voldoende energie steken in het beroepsonderwijs. De MBO Raad eist beterschap.

Quote

Als studenten de taal niet lekker beheersen, begrijpen ze de in­struc­tie­tek­sten ook niet helemaal

Anke Blacquière, programmamanager taal en rekenen ROC Amsterdam

,,Vroeger bleef je een jaar zitten, maar dat mag niet meer van de staatssecretaris. Dan wordt er naar het mbo gekeken voor reparatie,'' stelt MBO Raad-voorzitter Ton Heerts in een interview met het AD. Nu proberen de mbo-scholen de achterstanden te repareren tijdens de inhoudelijke beroepsvakken.

Dat is echter dweilen met de kraan open, stelt Anke Blacquière, programmamanager taal en rekenen bij het ROC van Amsterdam (ROCvA). ,,Als studenten de taal niet lekker beheersen, begrijpen ze de instructieteksten ook niet helemaal. We proberen dat zo veel mogelijk te repareren, terwijl we al bezig zijn met de instructie, maar daarmee stapel je achterstand op achterstand.'' Eigenlijk zou al op de basisscholen moeten worden voorkomen dat er achterstanden ontstaan.

Schandalig
De MBO Raad vindt het 'schandalig' dat er niet méér geld gaat naar het basisonderwijs. Behalve taal en rekenen moet er volgens hem ook meer aandacht komen voor 'algemene technologische vaardigheden'. Heerts stelt bovendien dat vanuit de Tweede Kamer te snel wordt afgegeven op de prestaties van het mbo. ,,We diplomeren ieder jaar bijna 160.000 studenten. Studenten die we goed afleveren, maar politici verzinnen steeds nieuwe regels bij incidenten'', aldus de voorzitter van de MBO Raad.

Burgerschap
Heerts doelt onder meer op de invoering van het vak maatschappijleer op alle mbo-scholen. ,,Dat wordt als een one size fits all-oplossing gepresenteerd, terwijl veel scholen al goed bezig zijn met burgerschap. De focus ligt nu op wat er eerder in de schoolloopbaan niet gelukt is, in plaats van op het opleiden voor een beroep en eventueel verder leren.''