Een iPad met een 'smart cover'.
Volledig scherm
Een iPad met een 'smart cover'. © REUTERS

Oude hoesjes werken niet op nieuwe iPad

Kopers van een nieuwe iPad moeten, als ze het apparaat zouden willen beschermen, een hoes erbij kopen. Een extra uitgave van minimaal 30 euro, die niet valt op te vangen door de oude hoes te gebruiken.

Bezitters van de oudere iPads die dachten het hoesje 'mee te nemen' naar een zojuist aangeschafte nieuwe versie kunnen bedrogen uitkomen : Die hoes van de vorige versies werkt soms niet op de nieuwe iPad.

Het euvel doet zich onder andere voor bij de oudere versies van Smart Covers die Apple in zijn winkels verkocht. (€29,95) Daarin zit een magneet die het aan/uit mechanisme van de tablet regelt. Qua lay-out wijkt de nieuwe iPad zowel van buiten als van binnen iets af van zijn voorganger, waardoor het oude hoesje waardeloos kan zijn. Maar ook bij covers die door andere partijen worden aangeboden doet het probleem zich soms voor.

Slimme zet
Vanuit het perspectief van Apple bekeken is een nieuwe cover bij een nieuwe iPad natuurlijk een commercieel slimme zet, maar in theorie is Apple natuurlijk niet verplicht om oude smartcovers op nieuwe iPads te laten werken. Op diverse gebruikersfora zijn echter wel boze reacties te lezen: 'Wat zijn mijn opties? Hoesjes blijven kopen, totdat er eentje wel werkt? Apple doet het weer', aldus een boze gebruiker.

Hoewel nog niet officieel bevestigd door Apple zelf beweert deze blogschrijver dat niet werkende smartcovers die Apple zelf verkocht, kosteloos zijn om te ruilen voor een nieuw exemplaar.

Bij de introductie van een nieuw apparaat is er bijna altijd wel iets dat de kopers van Apple-apparatuur niet kan bekoren. Toen zich in 2010 het beruchte antenneprobleem voordeed bij de lancering van de iPhone4, vaardigde Apple gratis hoesjes uit aan kopers om het probleem op te lossen. Eerder deze week werd er al melding gemaakt van warmteproblemen met de nieuwe iPad, iets wat zich ook voordeed bij de introductie van de iPhone 3GS in 2009.