Tientallen doden bij treinramp Buenos Aires

UpdateZeker 49 mensen zijn woensdag omgekomen door een treinongeval in het westen van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. Dat meldde de politie. Er vielen zeker 600 gewonden. Het is de ergste treinramp in het land in meer dan 30 jaar.

Volledig scherm
© epa
Volledig scherm
© reuters

Veel mensen hebben botbreuken en andere ernstige verwondingen. Ongeveer 30 mensen zijn nog bekneld, aldus Daniel Russo van de hulpdiensten.

De trein botste tijdens het spitsuur kort na 08.30 uur tegen het stootblok op het perron van het oude en drukke kopstation Once. Getuigen zeggen dat de rem van de trein niet goed werkte. Volgens minister Juan Pablo Schiavi van Transport boorde de trein zich met een snelheid van circa 26 kilometer per uur in het station. Hij vermoedt ook dat een probleem met de remmen de ramp heeft veroorzaakt. Wagons werden als een harmonica in elkaar gedrukt.

De trein kwam uit Moreno, een voorstad ten westen van Buenos Aires, die met de trein ongeveer een uur reizen van Once ligt verwijderd. In de trein zaten tussen 800 en 1000 mensen, voornamelijk forenzen. De machinist heeft het ongeluk overleefd.
Het station Once (Elf) is een van de drie belangrijkste stations van Buenos Aires en werd eind 1882 geopend. De naam is afgeleid van een opstand in de stad op 11 september 1852.

De spoorwegen in het Zuid-Amerikaanse land zijn verwaarloosd en treinen zijn vaak overvol. Treinen zijn van commerciële bedrijven, maar worden flink gesubsidieerd door de staat. Het spoorsysteem kamp met vertragingen en ongelukken.
'Dit is de schuld van het bedrijf dat bekendstaat om zijn gebrekkige onderhoud en improvisatie', zei Edgardo Reinoso van de spoorwerkersvakbond. Ook is er volgens hem onvoldoende toezicht van de overheid.

Vorig jaar september kwamen 11 mensen om bij een treinongeval in Buenos Aires. Toen botste een passagierstrein tegen een bus en vervolgens op een andere trein. Er vielen meer dan 200 gewonden.

Volledig scherm
© epa
Volledig scherm
© epa
Volledig scherm
© reuters
Volledig scherm
© epa
Volledig scherm
© ap