Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Sjaak Bral.
Volledig scherm
Sjaak Bral. © Joost Hoving

Bral: Cars Jeans

Column'Geen kapsones, op z'n Amsterdams gezegd', verklaart de nieuwe sponsor van ADO. 'En misschien ook wel op z'n Haags', roept hij er haastig achteraan.

Alsof hij voelt dat het gevoelig ligt: een puur Amsterdams bedrijf dat een Haagse voetbalclub de komende drie jaar zal sponsoren. Mij zal het persoonlijk de bout hachelen. Elke Amsterdammer die hier zijn geld uitgeeft, is welkom. Zo denkt de ADO-leiding er ook over. Ze zijn al wat blij dat ze een nieuwe sponsor hebben, nu Kyocera de overeenkomst heeft opgezegd. Cars Jeans is de nieuwe sponsor. Niet alleen de shirts en de reclameborden - ook het stadion zelf. 'Wij hebben een geheel pakket', zegt directeur Cees van Bueren in onmiskenbaar Mokums accent. Zijn Cars Jeans staat straks op het stadion en hij maakt geen geheim van zijn motieven: geld verdienen. 'Er rijden anderhalf miljoen mensen per dag voorbij. Die denken na tien keer: daar ga ik toch een keer zo'n broek kopen. Daar willen wij naartoe.'

In je auto naar Cars Jeans, da's dus het idee. Op internet kom je sowieso niet ver, het merk heeft geen eigen webwinkel en verkoopt de kleding via de tussenhandel. Bij ADO spreekt men over 'de grootste sponsordeal uit de clubhistorie'. Broekenkoning Cees klinkt verbaasd: 'Misschien heb ik iets fout gedaan.' Mooi: we hebben een Amsterdammer in het pak genaaid. Het exacte sponsorbedrag wordt niet bekendgemaakt. 'Dan gaan mijn aandeelhouders hikken en dat wil ik niet.'

Ik mag die Cees wel. Of dat ook geldt voor zijn kleding ligt lastiger: Cars Jeans staat er niet goed op qua duurzaamheid. Website Rank-a-brand, een van de grootste vergelijkingssites op het gebied van duurzaamheid, is minder te spreken over Cars Jeans. Ze krijgen de laagst mogelijke notering - E-label - omdat Cars Jeans niets wil zeggen over hun beleid qua duurzaamheid of arbeidsomstandigheden in lagelonenlanden. Leuk, die zonnepanelen op het ADO-dak, maar hoe zit dat met de sponsor die er pontificaal bovenop staat? Tijd om met de billen bloot te gaan voor Cees. Voer voor Haagse onderzoeksjournalisten. Een voorzichtig welkom in Den Haag dus, voor Cars Jeans.

Exclusief

Het beste van het AD