Meubelmaker Niek Hijlkema is in zijn werkplaats bezig aan een nieuw meubelstuk.
Volledig scherm
Meubelmaker Niek Hijlkema is in zijn werkplaats bezig aan een nieuw meubelstuk. © Frank Jansen

Creatief ambacht is hip

De twintigers en dertigers van nu, ook wel millennials genoemd, zijn dol op hippe winkels en ambachtelijke producten. Den Haag scoort goed op deze fronten en toont zich de ideale 'millennialstad', zo blijkt uit onderzoek van huisvestingsbedrijf Nestpick dat onderzoek deed naar populaire steden. De winkel Couqou van ambachtelijk meubelmaker Niek Hijlkema is een goed voorbeeld van zo'n millennialhotspot.

In de wereld van massaproductie ontwerpt en vervaardigt Hijlkema zijn creaties liever met de hand. Hij verkoopt zijn ambachtelijke meubels in Couqou, aan het Noordeinde, die hij runt samen met zijn vrouw Jacqueline van der Bent (33). De winkel staat vol met creatieve ontwerpen van de meubels van Hijlkema. Ook zijn er enkele speciale tassen te koop die zijn vader heeft gemaakt.

Hijlkema, 31 jaar en dus zelf millennial, merkt dat de populariteit van ouderwets ambacht groeit. De winkel is een gouden tip voor mensen die houden van creatief ambacht. ,,We hebben mensen van alle leeftijden die hier spullen kopen. We merken dat ook dertigers steeds meer interesse hebben in wat wij doen", beaamt Hijlkema.

Investering

Quote

Als ze bij mij een tafel bestellen, kunnen ze bijvoorbeeld vaak zelf nog meedenken over kleuren en houtsoorten. Dit maakt het kopen van een meubelstuk persoonlijker en creatiever

Niek Hijlkema

Millennials besteden hun geld graag aan iets speciaals, iets dat niet iedereen heeft. Dat kan, bij Couqou. ,,Als ze bij mij een tafel bestellen, kunnen ze bijvoorbeeld vaak zelf nog meedenken over kleuren en houtsoorten. Als het meubelstuk dan af is, gaat het direct van de werkplaats naar hun huis. Dit maakt het kopen van een meubelstuk persoonlijker en creatiever."

Vooral voor de millennials is het creatieve, persoonlijke tintje belangrijk. Klanten van alle leeftijden lopen de winkel binnen voor het ambacht van Niek. Duidelijk is wel dat millennials de laatste tijd bereid zijn om meer geld neer te leggen voor kwaliteit en uniek ambacht. Hippe winkels in Den Haag zoals Couqou doen het vanwege de authenticiteit en ambachtelijkheid dan ook goed. ,,Goede meubels zijn ook een investering, want ze gaan lang mee."

Carrière

Hijlkema richt zich volledig op zijn eigen ontwerpen en de winkel, want hij is meubelmaker 'in hart en nieren'. In elk zelfontworpen product is veel tijd en moeite gestoken. Naast de ambachtelijke producten, lijkt ook het vak meubelmaken zelf steeds populairder te worden. Hijlkema heeft bijvoorbeeld een 'stagiair' in zijn werkplaats die na zijn baan als ICT'er nu de meubelmakerij in wil.

,,Het duurt jaren voordat je bekwaam bent in het meubelmaken, maar dan heb je ook een prachtig beroep. Passie is het belangrijkst. Je moet er niet voor kiezen omdat het populair is, want het is zwaar werk." Hijlkema hoopt dat hij met zijn creaties, en met Couqou, mensen kan blijven inspireren.