Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Jerney Kaagman in het beroemde blauwe pakje waarmee ze in 1979 in Toppop verscheen ter promotie van de internationale hit Weekend
Volledig scherm
Jerney Kaagman in het beroemde blauwe pakje waarmee ze in 1979 in Toppop verscheen ter promotie van de internationale hit Weekend © anp

'Dat blauwe pakje van Jerney trek ik niet aan'

EerbetoonMarieke Eelman wilde al een paar jaar 'iets doen' met Earth&Fire. En dan specifiek ook met Jerney Kaagman. Maar hoe? En wat? In overleg met de in 1983 'overleden' groep kwam de 50-jarige zangeres tot een muzikaal eerbetoon, gelardeerd met archiefbeelden en flarden uit interviews.

Marieke Eelman
Volledig scherm
Marieke Eelman © Fjodor Buis

Maybe Tomorrow Maybe Tonight. Storm & Thunder. Memories. Weekend... Wie kent ze niet? Hits uit de jaren zeventig met het uit duizenden herkenbare geluid van de uit Voorburg afkomstige broers Chris en Gerard Koerts. En niet te vergeten met Jerney Kaagman. Alle meisjes wilden haar zijn; alle jongens wilden met haar zijn.

Het is allemaal alweer zolang geleden dat zelfs Marieke Eelman (50) te jong is om Earth&Fire bewust te hebben meegemaakt. Toch liep de zangeres, bekend vooral van de band Nilsson, al tijden te broeden op een theaterprogramma waarin ze een goed excuus zou hebben om te laten zien wat speciaal die band en hun frontvrouw destijds zo bijzonder maakten.

Quote

Ze zingt rechtdoor en gebruikt alleen haar borststem. Maar die beperking is ook haar kracht

Marieke Eelman
Jerney Kaagman in 1970
Volledig scherm
Jerney Kaagman in 1970 © anp

Mellotron
Oké, er waren uiteraard de liedjes die je na een of twee keer per ongeluk beluisteren niet meer uit je hoofd kreeg. Maar dat was het niet alleen, vertelt Eelman luttele dagen voordat ze in De Nieuwe Regentes in Den Haag aftrapt voor een korte tournee met het theaterprogramma Invitation to the sound of Jerney Kaagman and Earth&Fire. ,,Het is ook het unieke geluid van de band. Met die mellotron (de door Gerard Koerts bespeelde voorloper van de synthesizer, red.), de gitaar van Chris Koerts en uiteraard de stem van Jerney.''

Die stem is verre van geschoold, weet Eelman. ,,Ze zingt rechtdoor en gebruikt alleen haar borststem. Maar die beperking is ook haar kracht. Het geeft die liedjes een prettig underground-gevoel.''

Dat alles op zijn plek viel, kwam volgens Eelman niet door een uitgekiende strategie. ,,Je doet vaak maar wat als je een band begint. Dat gold ook voor deze groep mensen. Ze deden wat er opborrelde. En haalden intussen bij elkaar het beste naar boven. Zo schreven ze liedjes die heel universeel klonken, maar waarmee altijd iets aan de hand was, waardoor ze bleven hangen.''

Voor wie er toen nog niet bij was: Earth&Fire bestaat in de zomer van 1969 al een klein jaar als de allereerste zangeres van de band vanwege een oogziekte moet afhaken. De broers Koerts gaan op zoek naar een vervangster en komen uit bij de nummer acht op hun lijst, ene Jerney Kaagman. Er was haast bij, want in het vroege najaar mag de band drie maanden mee op tournee met Golden Earring. Aan het einde van die toer maakt George Kooymans een gul gebaar: Earth&Fire mag een nummer van hem hebben dat hij nog in de la heeft liggen. Na repetities in de roemruchte Marathon in Den Haag wordt nog hetzelfde jaar Seasons uitgebracht, een nummer dat het uiteindelijk tot de tweede plaats in de Top 40 zal schoppen.

Earth&Fire op een oude promotiefoto met van links naar rechts Gerard Koerts, Jerney Kaagman, Ton van der Kleij, Hans Ziech en Chris Koerts
Volledig scherm
Earth&Fire op een oude promotiefoto met van links naar rechts Gerard Koerts, Jerney Kaagman, Ton van der Kleij, Hans Ziech en Chris Koerts © anp
Quote

Ze vindt het een eer dat dit gebeurt en kan zich goed vinden in de playlist die ik heb samengesteld

Marieke Eelman

De rest is zoals dat heet geschiedenis. Een geschiedenis die overmorgen dus herleeft in De Nieuwe Regentes, waar als het meezit de complete band van weleer in de zaal zit om te zien hoe Marieke Eelman met hun liedjes aan de haal gaat.

Parkinson
Ja, Jerney Kaagman is er vermoedelijk ook bij, tenzij ze door toedoen van de ziekte van Parkinson een hele slechte dag heeft. Vierenhalf jaar geleden kwam ze ermee naar buiten. Om anderen met dezelfde ziekte te steunen, zoals ze destijds aangaf, maar misschien ook wel een beetje om een einde te maken aan de geruchten - die haar al sinds Idols achtervolgden - dat ze verslaafd aan de Botox zou zijn.

Twee jaar geleden zocht Marieke Eelman contact om het eens over de plannen voor de show te hebben. ,,Ik mocht meteen langskomen. En ze was meteen enthousiast. Ze vindt het een eer dat dit gebeurt en kan zich goed vinden in de playlist die ik heb samengesteld.''

Die lijst van 17 nummers begint bij het begin en eindigt in 1975. Met een nadruk op de eerste twee albums, een periode waarin de groep nog niet de afslag had genomen van rock naar disco. ,,Mijn favoriet is en blijft Storm and Thunder. Daar gaat mijn hart van open. Maar ook Ruby is the One, Wild and Exciting en Love Quiver vind ik echt heerlijk om te doen.''

Pakje
Maar natuurlijk: ook Weekend ontbreekt niet. ,,Het valt buiten de periode'', geeft Eelman toe, ,,maar daar kun je niet omheen. Nee, ik trek dan niet dat blauwe pakje van Jerney aan. Het is geen look-a-like contest, het gaat om de muziek. Overigens had het een haar gescheeld of dat nummer was nooit op single verschenen. In eerste instantie had de groep een ander nummer gekozen, maar een producer van Toppop vond toevallig Weekend te gek. Hij zei: 'Als jullie dat nummer gaan zingen, mag je langskomen in de studio'. Vervolgens werd dat dus hun allergrootste hit. Ach ja joh, uiteindelijk doet iedereen maar wat, haha.''

Exclusief

Het beste van het AD