Volledig scherm
© ANP XTRA

Docent krijgt te maken met virtuele concurrent

Leerlingen van ROC hebben hun docent voortaan dag en nacht bij zich. Zij kunnen lessen nu ook thuis of in de tram volgen via hun telefoon. De Haagse onderwijsinstelling is de eerste in Nederland die een app ontwikkelde met een virtuele leraar die sprekend lijkt op de echte.

Quote

Een avatar neem ik serieuzer dan een leraar die in beeld is

Janneke Dijksma, ROC-studente

Studeer je economie en wil je weten hoe je omzet precies berekent, dan hoef je alleen de Lesflix-app te openen. Deze knipoog naar film- en seriestreamer Netflix, is een vondst van ROC Mondriaan. Waar de echte leraar een heel lesuur nodig heeft om stof uit te leggen, komt zijn virtuele evenbeeld (avatar) in maximaal twee minuten tot de kern. Waarom zou dan je überhaupt nog naar school gaan?

,,Die angst hadden docenten aanvankelijk ook. Straks zijn wij niet meer nodig'', zegt projectleider Ed Fennema van ROC.

Toevoeging
Hij erkent dat de app in sommige gevallen echte lessen kan vervangen. ,,Bijvoorbeeld wiskunde, daar zijn te weinig docenten voor.'' Maar, stelt hij, Lesflix is primair bedoeld als toevoeging, níet als vervanging. ,,In reguliere lessen kan je vragen stellen en is de uitleg uitgebreider. Bovendien hebben leerlingen nog steeds de wettelijke verplichting naar school te komen.''

Schooldirecteur Ronald Berkenbosch wist zijn docenten uiteindelijk over de streep te trekken. ,,Ik legde uit dat ik de telefoon niet meer als vijand wilde zien op school, maar als middel om leerlingen nog beter bij de stof te betrekken. Dit is de ultieme manier.''

Hij verwacht dan ook dat de leerprestaties dankzij de app verbeteren. ROC Mondriaan trok zo'n 75.000 euro uit voor het project, deels bekostigd vanuit het potje dat het ministerie van Onderwijs beschikbaar stelde voor excellentie.

Gefrunnik
Lesflix onderscheidt zich van bestaande onlinelessen van andere scholen door de levensechte avatars. Die lijken sprekend op de echte leraar, inclusief stem en mimiek. Daar is bewust voor gekozen, zegt Fennema. ,,Het sluit beter aan op de doelgroep.'' Eerstejaars ROC-studente Janneke Dijksma (16) ziet ook een praktisch voordeel. ,,Een avatar neem ik serieuzer dan een leraar die in beeld is. Dan ga je letten op zijn gestuntel en gefrunnik. Dat leidt af van de inhoud.''

Voorlopig werken alleen economische en juridische opleidingen met de app, andere volgen. 

In samenwerking met indebuurt Den Haag

poll

Moet schoolzwemmen terugkomen in Den Haag?

Moet schoolzwemmen terugkomen in Den Haag?

  • Ja (85%)
  • Nee (12%)
  • Weet ik niet/geen mening (3%)
1862 stemmen