Volledig scherm
De onthulling van het standbeeld. © Marlies Wessels

Haagse Harry niet in reclame van Rabobank

Rabobank Den Haag trekt al zijn reclame terug waarop het beeld van Haagse Harry prominent staat. Commercieel gebruik van het Haagse icoon is verboden. De zaak is door tussenkomst van Sjaak Bral opgelost. ‘Kap nâh!’

Rabobank Den Haag is bezig alle reclame-uitingen met daarop het beeld van Haagse Harry terug te trekken. Ook maakt de bank 2.000 euro over aan het Straat Consulaat voor dak- en thuislozen in Den Haag. Dat is overeengekomen met de nabestaanden van Marnix Rueb, geestelijk vader van het Haagse icoon. Sjaak Bral, cabaretier/columnist en hoeder van Ruebs erfgoed, heeft bemiddeld in de zaak waarbij de Rabobank zonder toestemming van de nabestaanden het beeld van Haagse Harry heeft gebruikt voor commerciële doeleinden.

,,En dat is verboden’’, zegt Bral. ,,Dat wilde Marnix Rueb niet en daar moet iedereen zich aan houden. De les van deze zaak is dat nogmaals voor iedereen duidelijk wordt dat er altijd voorafgaand aan het gebruik van iemands auteurs- en beeldmerk toestemming moet worden gevraagd.’’

Tijdens het gesprek tussen de directie van de Rabobank (‘De directeur heet Harry Wientjens, een Hagenaar, die intern zelf ook Haagse Harry wordt genoemd’, zegt Bral) en Bral werd direct duidelijk dat de Rabobank te goeder trouw had gehandeld. De bank had toestemming gevraagd en gekregen van de gemeente Den Haag, eigenaar van het standbeeld. ,,Maar de gemeente gaat niet over het beeldrecht’’, zegt Bral. ,,Daar is iets fout gegaan.’’

Quote

We hadden tonnen kunnen verdienen, maar het is de wil van Marnix dat het níet gebeurt

Sjaak Bral

Bral zegt de erfenis van Marnix Rueb goed te zullen beschermen. ,,We worden dagelijks benaderd door bedrijven, vooral in merchandise, die Haagse Harry willen gebruiken. We hadden tonnen kunnen verdienen, maar het is de wil van Marnix dat het níet gebeurt.’’

Selfies

Dagelijks worden er door mensen selfies gemaakt bij het beeld van het Haagse icoon met lange mat en hoge aaibaarheidsfactor op de Grote Markt. ,,Dat is geen probleem, maar wel als mensen T-shirts gaan bedrukken met die foto. Dat is verboden’’, zegt Bral.

Voor de Rabobank is het een tegenvaller om alle reclameuitingen te moeten laten weghalen. De bank stuurde eerst een gezamenlijk persbericht, maar voegt nu eraan toe dat de campagne toch bijna was afgelopen. Ook zou de reclame op de A12 toch altijd weggehaald moeten worden. 

,,Er staat een groot bord langs de A12, waarvoor een hoogwerker moet komen’’, weet Bral.

De wervingsactie van de Rabobank stond gepland voor deze zomer. De Rabobank reageert op de kwestie door middel van een persbericht dat samen met Sjaak Bral is opgesteld.

In samenwerking met indebuurt Den Haag

poll

Moet schoolzwemmen terugkomen in Den Haag?

Moet schoolzwemmen terugkomen in Den Haag?

  • Ja (85%)
  • Nee (12%)
  • Weet ik niet/geen mening (3%)
2439 stemmen