Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Volledig scherm
© VPRO

Het mysterie Robbie van Leeuwen

RockartRobbie van Leeuwen was niet alleen de man achter het succes van Venus, hij deed meer dan Shocking Blue. Museum RockArt in Hoek van Holland toont de vele kanten van zijn carrière.

Eindelijk is er een tentoonstelling over rocklegende Robbie van Leeuwen. Museum RockArt in Hoek van Holland bestaat 12,5 jaar en wilde met een bijzondere artiest voor de dag komen voor dat jubileum. Conservator Jaap Schut dook in de archieven van de man die al een kleine 40 jaar renteniert van de royalty's van de wereldhit Venus die hij ooit in een paar dagen opnam met zijn band Shocking Blue.

Jaap Schut hoort tot het kleine cirkeltje uit de Haagse rockscene dat toegang heeft gekregen tot het leven van de einzelgänger Van Leeuwen. De man die alles wat hij aanraakte in goud liet veranderen, had de muziekbusiness al begin jaren 80 de rug toegekeerd. Hij verhuisde naar Luxemburg en leefde daar een teruggetrokken bestaan. Niemand wist wat hij er deed. Hout stoken, een glaasje wijn drinken en een beetje staren naar het openhaardvuur, zo was het verhaal. De schoorsteen bleef onophoudelijk roken, niet alleen op de zes miljoen verkochte Venus-singles van Shocking Blue, maar ook op de vele covers die in de loop der jaren van het nummer zijn gemaakt.

Documentaire
Vijf jaar geleden doorbrak Van Leeuwen de stilte door mee te werken aan een documentaire die de VPRO uitzond in de serie Classic Albums. Door hem omzichtig te benaderen wist maker Jan Dirk Roeleven hem aan het praten te krijgen over het album At Home van Shocking Blue met daarop het legendarische Venus. ,,Het is lekker om de boeken te kunnen sluiten, nu kan ik over tot de orde van de dag'', zegt Van Leeuwen in de documentaire die ook in Museum RockArt is te zien (en op YouTube staat).

Het moet voor Roeleven op eieren lopen zijn geweest om de mensenschuwe muzikant voor zijn camera te krijgen. Zo wordt er met geen woord gerept over de beschuldiging dat Van Leeuwen plagiaat zou hebben gepleegd. De melodie van Venus lijkt namelijk akelig veel op die van The Banjo Song van het Amerikaanse folktrio The Big 3, een nummer dat op zijn beurt weer is ontleend aan een andere traditionele folksong. Door dit gevoelige punt weg te laten weet Roeleven de muzikant nog één keer over te halen de akkoorden van Venus te spelen. De opname gebeurt in het warme nest van RockArt en aan het einde van het liedje verzucht Van Leeuwen: 'Mag ik nou naar huis?'

Van Leeuwen (vierde van links) en oude bekenden bij de opening van de expo. Achter hem conservator Jaap Schut.
Volledig scherm
Van Leeuwen (vierde van links) en oude bekenden bij de opening van de expo. Achter hem conservator Jaap Schut. © Museum Rockart

Plagiaat
Het moet voor Roeleven op eieren lopen zijn geweest om de mensenschuwe muzikant voor zijn camera te krijgen. Zo wordt er met geen woord gerept over de beschuldiging dat Van Leeuwen plagiaat zou hebben gepleegd. De melodie van Venus lijkt namelijk akelig veel op die van The Banjo Song van het Amerikaanse folktrio The Big 3, een nummer dat op zijn beurt weer is ontleend aan een andere traditionele folksong. Door dit gevoelige punt weg te laten weet Roeleven de muzikant nog één keer over te halen de akkoorden van Venus te spelen. De opname gebeurt in het warme nest van RockArt en aan het einde van het liedje verzucht Van Leeuwen: 'Mag ik nou naar huis?'

Veel meer over het mysterie Van Leeuwen komen we ook bij deze tentoonstelling niet te weten. ,,Ik ben bij hem thuis geweest en we zijn samen door zijn archiefdozen op zolder gegaan'', zegt Schut. ,,Aangevuld met wat wij hier hebben, kunnen we een mooi overzicht maken. Van Robbie van Leeuwen hoeft al die aandacht misschien niet zo, maar hij was bij de opening en gaf aan trots te zijn.''

Rudy van den Berg (links) en Robbie van Leeuwen van The Motions.
Volledig scherm
Rudy van den Berg (links) en Robbie van Leeuwen van The Motions. © RV

Beatscene
De rode draad heet de tentoonstelling die voornamelijk bestaat uit een grote hoeveelheid singles en gouden platen, awards en affiches, biografieën en jubelende persberichten van de platenmaatschappij. Die gaan niet alleen over Shocking Blue, maar ook over de nevenprojecten van deze muzikale duizendpoot. De carrière van Van Leeuwen begint met The Atmospheres die overgaan in The Ricochets. Het zijn twee van de honderden bandjes die begin jaren 60 de bloeiende Haagse beatscene vormen. Met The Ricochets staat hij in het voorprogramma van het legendarische Kurhaus-concert van The Rolling Stones.

Shocking Blue met zangeres Mariska Veres. Links Robbie van Leeuwen.
Volledig scherm
Shocking Blue met zangeres Mariska Veres. Links Robbie van Leeuwen. © anp

Hitmachine
Van Leeuwen was altijd snel uitgekeken op zijn muzikale projecten. Met onder anderen Rudy van den Berg vormde hij de band The Motions, die in 1965 een grote hit scoorde met de protestsong Wasted Words. Na The Motions kwam Shocking Blue, een geoliede hitmachine die ook na Venus doordraaide met liedjes als Never Marry A Railroad Man en Blossom Lady.

Het succes had ook zijn keerzijde. Van Leeuwen is geen man die graag in het middelpunt van de belangstelling staat en hij zit liever thuis dan in het vliegtuig. Hij verliet de band en ging produceren. Zo beleefde hij een kortstondig avontuur als componist en mandolinespeler van de formatie Galaxy-In - met één puike hit Long Hot Summer - en maakte hij mierzoete spacepop met de mysterieuze hitparade-act Mistral (hits: Starship 109 en Jamie).

Van Leeuwen woont tegenwoordig in Wassenaar. Hij volgt het nieuws, hij houdt van vissen en is nog altijd goed bevriend met zijn ouwe makker Rudy van den Berg. Veel meer over hem lijkt ook Jaap Schut niet te weten na de speursessies op zijn zolder. ,,Tja, wat zal ik nou over hem zeggen? Gewoon een aardige man'', zegt hij en haalt zijn schouders op. Ondertussen maakt de jukebox van zijn museum overuren met de hits die zijn verbonden aan de naam Robbie van Leeuwen. Het is de muziek die het verhaal vertelt.

Exclusief

Het beste van het AD