Volledig scherm
Het onlangs aangeschafte werk van Roelant Savery is vanaf nu te zien in het Mauritshuis © Daniella van Bergen

Mauritshuis toont zijn aanwinst van 6,5 miljoen

Het eerder deze maand verworven schilderij Vaas met bloemen in een stenen nis van Roelant Savery hangt nu op zaal in het Mauritshuis. Met hulp van de BankGiro Loterij, de Vereniging Rembrandt en een particulier kocht het Haagse museum het begeerde schilderij voor 6,5 miljoen euro op de kunstbeurs Tefaf in Maastricht.

Quote

We wilden het graag met Pasen al aan het publiek kunnen tonen

Emilie Gordenker

,,We wilden het graag met Pasen al aan het publiek kunnen tonen,'' zegt Emilie Gordenker, directeur van het Mauritshuis. ,,Dit is het seizoen van de bloemen waarvoor ook veel toeristen naar Nederland komen.''

Pioniers
Het werk van de 17de eeuwse schilder hangt sinds donderdag in zaal acht, gebroederlijk naast twee andere bloemstillevens uit de vaste collectie van het Mauritshuis. Pal naast Savery's schilderij uit 1615 prijkt Vaas met bloemen in een venster van Ambrosius Bosschaert uit 1618, die op zijn beurt wordt geflankeerd door Bloemen in een glazen fles van de Haagse schilder Jacob de Gheyn uit 1612. Het Mauritshuis heeft als een van de weinige musea ter wereld een representatief overzicht van de ontwikkeling van dit genre van de 16de tot en met de 18de eeuw. Savery, Bosschaert en De Gheyn gelden als de pioniers van het zelfstandige bloemstilleven.

,,Omdat we met Bosschaert al een absoluut topstuk binnen dit genre in huis hadden, kun je je de vraag stellen of we dit werk van Savery ook wel moesten aankopen,'' zegt Emilie Gordenker. ,,Het antwoord is ja. Dit soort werken komt maar zelden op de markt, zeker in zo'n goede staat. We moesten snel handelen om het te verkrijgen. De 6,5 miljoen is een goede prijs. Als museum gaan we dit schilderij nooit verkopen, maar het zal alleen maar verder in waarde stijgen.''

Duurste
Voor Emilie Gordenker is het de duurste aankoop sinds haar aanstelling als directeur op 1 januari 2008. ,,Het genre heeft zich in de 17de eeuw razendsnel ontwikkeld en met dit werk kunnen we dat laten zien,'' zegt ze. ,,Savery houdt er een woestere stijl op na dan Bosschaert. Het boeket bevat bloemen uit verschillende jaargetijden en kon dus als geheel destijds nooit zo hebben bestaan. Je ziet vliegen, er kruipen enge beestjes rond en in het midden steekt een wilde doorn. Savery en Bosschaert hebben elkaar gekend en duidelijk geïnspireerd. Het stilleven van Bosschaert is helderder, symmetrisch en uitgebalanceerd. Zo naast elkaar zie je de verschillen op een prachtige wijze.''

In samenwerking met indebuurt Den Haag