Volledig scherm
© LEEUWEN, JOS VAN

Metro Randstadrail zit overvol in spits

Metroreizigers tussen Rotterdam en Den Haag zitten deze dagen als haringen in een ton in Randstadrail. 

Volledig scherm
© LEEUWEN, JOS VAN

Door de vakantiedienstregeling van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET, die in totaal zeven weken duurt, rijden minder metro’s dan normaal en dat levert in de ochtend- en avondspits Japanse taferelen op. Soms moeten mensen een beurt wachten om mee te kunnen.

Metrolijn E tussen Rotterdam en Den Haag rijdt tot en met 20 augustus minder vaak en op andere tijden. De consequenties ervaart Erik Jonker, raadslid voor D66 in Lansingerland, sinds vorige week dagelijks aan den lijve als hij naar zijn werk in Den Haag reist: de metro zit propvol. ,,Het vakantierooster van de RET sluit niet aan op die van scholen. Bovendien zijn heel veel forenzen nog gewoon aan het werk’’, zegt hij. Omdat Jonker zelf heel vroeg reist heeft hij ’s ochtends nog geen metro hoeven laten passeren. ,,Maar een collega van mij is dat wel overkomen’’, zegt hij.

Quote

Omdat metrolijn E minder frequent rijdt, zijn de treinstellen op werkdagen in de spits overvol

Erik Jonker

Onbegrip
Samen met collega-raadslid Alexander Kuipers van de VVD - ook hij is dagelijks gebruiker van Randstadrail - heeft Jonker vragen gesteld over de situatie. ,,Omdat metrolijn E minder frequent rijdt, zijn de treinstellen op werkdagen in de spits overvol. Zowel bij onszelf als bij de vele andere passagiers, is er heel veel onbegrip over deze maatregel.’’ Op sociale media wordt door reizigers dan ook volop geklaagd.

Jonker is op zich niet tegen een vakantierooster, maar het moet volgens hem wel ingaan op het moment dat veel meer reizigers ook daadwerkelijk vakantie hebben. Dat daar misschien financiële consequenties aan vastzitten, moet dan maar in de verschillende gemeenteraden worden besproken, meent hij.

Quote

Uiteraard blijven we in de gaten houden of de zomerfrequentie nog steeds voldoen

Woordvoerster vervoersbedrijf RET

De kwestie is inmiddels aangekaart bij de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, die de vergunning verstrekt om over het spoor te rijden. ‘De capaciteit van de metro is op dit moment volstrekt onvoldoende, dit kan niet. In een druk en grootstedelijk gebied moet gewoon worden gezorgd voor goed en voldoende openbaar vervoer’, zo luidt de klacht.

Vervoersbedrijf RET onderstreept dat de zomerdienstregeling geldt voor zowel tram, bus als metro. ,,Er geldt al jaren een zomerfrequentie omdat de vraag in de zomerperiode veel lager is dan in andere maanden. Daarom wordt het aanbod op de vraag aangepast’’, zegt een woordvoerster. ,,Uiteraard blijven we in de gaten houden of de zomerfrequentie nog steeds voldoet. We proberen vraag en aanbod zo nauwkeurig mogelijk op elkaar af te stemmen.” Een verkorting van het zomerrooster betekent wel extra kosten, geeft de woordvoerster aan.

Groei
Het populaire Randstadrail vervoert buiten de zomerperiode zo’n 40.000 reizigers per dag, een aantal dat nog altijd groeit. Dat leidde eerder ook buiten de vakantieperiode tot Japanse toestanden, vandaar dat de RET sinds begin dit jaar extra metrostellen inzet.

In samenwerking met indebuurt Den Haag

poll

Gratis smartphone voor Haagse brugklassers uit arme gezinnen. Bent u voor of tegen?

Gratis smartphone voor Haagse brugklassers uit arme gezinnen. Bent u voor of tegen?

  • Voor (37%)
  • Tegen (63%)
652 stemmen