Volledig scherm
De ravage die Cyprian en Mary (inzetje) na hun vakantie aantroffen in de woning. © AD

Slotenwissel Haags stel was 'menselijke fout'

Hoe kon het toch dat een ex-huurder woningcorporatie Staedion zo ver kreeg om het slot van zijn voormalige woning te vervangen? Een menselijke fout, erkent Staedion. De corporatie gaat 'in gesprek' met de gedupeerden. 

Kom je thuis van een week vakantie in Engeland, blijkt je sleutel niet meer in het slot te passen. Het gebeurde het Haagse stel Cyprian Bobie en Mary Sewaa in maart. De voormalige bewoner van hun huis had zich voorgedaan als de huidige bij Staedion. De komst van de politie en een slotenmaker waren nodig om de deur weer te openen. De 'inbreker' werd door de politie aangehouden. Hij liet een ravage achter in de woning. 

Maar hoe kon het zo ver komen? Na het incident heeft de woningcorporatie dat onderzocht. ,,Gebleken is dat het een menselijke fout betrof’’, laat een woordvoerder weten. De inbreker belde na kantoortijd naar Staedion en vroeg of er een ander slot op de deur gezet kon worden. Doordat het na kantoortijd was, werd hij doorverbonden naar de nooddienst. ,,Die zag in het systeem de naam van de man en het adres, maar zag niet dat het een voormalige huurder betrof.’’ 

Legitimatie

Een slotenmaker werd naar het Laakkwartier gestuurd, waar de man nog wel werd gevraagd om zich te legitimeren. En dat kon hij. ,,Daarna heeft de medewerker het slot vervangen en de nieuwe sleutels overhandigd.’’

Quote

Medewerkers van de klantenservice en de nooddienst voeren nu een extra check uit bij huurdergegevens

Woordvoerder Staedion

Het is Staedion nog nooit overkomen. En om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt, is de procedure nu aangepast. ,,Medewerkers van de klantenservice en de nooddienst voeren nu een extra check uit bij huurdergegevens.’’ Dit om te kijken of het wel echt de huidige bewoner is die belt. ,,Dit moet overeenkomen met de legitimatie die ter plekke moet worden getoond.’’

Cyprian en Mary gaven gisteren aan woedend te zijn op Staedion en het gebeuren vooral de woningcorporatie kwalijk te nemen. De woordvoerder laat weten dat er inmiddels een afspraak is gemaakt om alle vragen die het stel heeft te beantwoorden. Ook heeft Staedion een aantal gemaakte kosten door het incident vergoed.

In samenwerking met indebuurt Den Haag