Foto ter illustratie.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

Stad moet vaker decor worden voor film en tv

Met een flink pakket aan maatregelen gaat het Haagse stadsbestuur alles op alles zetten om de stad als decor voor films en tv-series op de kaart te zetten.

Met een bijna on-Nederlandse branie wordt gewerkt aan een plan om van Den Haag een soort Hollywood aan de Noordzee te maken. Of eigenlijk meer een Manhattan aan de Noordzee, want de gemeente Den Haag heeft zich blijkens een recente notitie vooral laten inspireren door New York, waar 'eenvoud, flexibiliteit en samenwerking' de toverwoorden zijn.

Binnen het Haags filmbeleid is bovenstaande benadering vertaald naar één op basis van de oude ruilhandel en 'voor wat hoort wat'. Een filmmaker mag bijvoorbeeld gratis met zijn crew in een hotel overnachten, op voorwaarde dat dit hotel zo fraai mogelijk in beeld wordt gebracht.

Het principe van een dergelijke vorm van 'product-placement' is niet nieuw, maar het is wel bijzonder dat een stadsbestuur hierin een voortrekkersrol vervult. Zo kunnen producenten die op zoek zijn naar locaties, parkeerfaciliteiten, hotelovernachtingen en wegafsluitingen, nu terecht bij een begin dit voorjaar benoemde film commissioner, wiens taak het onder meer is ondernemers en filmmakers bij elkaar brengen. Die film commissioner zal ook zelf actief tv- en filmmakers gaan benaderen, met bijvoorbeeld suggesties voor gemeentelijke gebouwen als decor.

Voordelen

Als de stad er bij tv- en filmmakers wat je noemt goed op komt te staan, heeft dat niet alleen voordelen voor lokale ondernemers. Het versterkt ook de trots van inwoners op hun stad en dankzij een positieve beeldvorming zullen bovendien toeristen makkelijker de weg naar Den Haag weten te vinden. 

Het kan toeval zijn, maar het lijkt erop dat de gretigheid van de gemeente om zich als filmstad te profileren internationaal begint op te vallen. Zo worden er momenteel in Den Haag opnamen gemaakt voor een nieuwe seizoen van de Netflix-serie Sense8.