Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Volledig scherm
William Rosewood in zijn atelier. © Desirée Schippers

William Rosewood verovert de wereld

William Rosewood geldt als een aanstormend talent in de kunstwereld. Zijn werk hangt op toonaangevende kunstbeurzen in Basel, Dallas en Miami. Zijn atelier bevindt zich in Leidschendam.

Volledig scherm
Werk van de jonge kunstenaar was onder meer te zien in Miami. © Desirée Schippers

De Haagse kunstenares Christie van der Haak heeft het Wolfsonian Museum in Miami 'ingepakt' met haar patronenkunst, maar eerder deze maand gaf nog een andere kunstenaar uit de regio zijn visitekaartje af. William Rosewood (24) was een van de namen die rondzongen tijdens de Miami Art Week, een van de grootste evenementen ter wereld op het gebied van moderne en hedendaagse kunst. Rosewood was met zijn project The Richness of the Nature We Destroy vertegenwoordigd op de Concept Fair tijdens de kunstweek van Miami.

Ondanks zijn jonge leeftijd gaat zijn werk de hele wereld over, zoals volgend jaar weer naar de al even prestigieuze kunstbeurs Art Basel in Zwitserland. ,,Ik heb een heel goede agent'', zegt hij. ,,Daardoor kan ik mij helemaal op het creatieve proces storten.''

Kunstenaar word je niet, dat ben je of niet, is de visie van William Rosewood. Op zijn 17de ging hij naar de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Hij specialiseerde zich in commercieel illustreren. Al is hij afgestudeerd, van harte ging dat niet. ,,Ik was vrij rebels. De opleiding beperkte mij in wat ik deed, terwijl ik niets anders liever doe dan vrij creëren en mijn eigen verhaal vertellen via de kunst.''

Nog maar een half jaar nadat hij van de academie kwam, waren zijn 24 karaat goud vergulde dierenschedels uit de serie The Richness of the Nature We Destroy al te zien op Art Basel. Die leverden hem zowel waardering als verwondering op. Rosewood: ,,De serie draait om bedreigde diersoorten. Ik maak mij zorgen om het verdwijnen van prachtige diersoorten als de Siberische tijger of de rivierdolfijn. En nog steeds worden er elke dag drie neushoorns neergeschoten.''

Afgietsels
Voor zijn serie maakte hij afgietsels van de schedels en bewerkte ze met middeleeuws bladgoud. De schedel noemt hij het 'oerding van elk beest', het bladgoud moet het dier iets goddelijks geven. Alleen de tanden hield hij wit.

De bekken van de dieren staan open, ze schreeuwen het uit van de pijn. ,,Bezoekers dachten dat het echte schedels waren, dat ik de dieren had geschoten'', zegt William Rosewood. ,,Alleen daarom al is mijn missie geslaagd. Ik wil een discussie op gang brengen en mensen laten nadenken.''

Zijn werk mag in prestigieuze galeries en op beroemde kunstbeurzen in kosmopolitische steden hangen, het atelier van William Rosewood bevindt zich in een leegstaand kantorenpand op bedrijventerrein Overgoo in Leidschendam. Hier vindt de jonge kunstenaar de rust om te werken aan diverse stijlen.

Rosewood wil zich niet vastpinnen op één bepaald genre. Hij gaat steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen. Dat varieert van sculpturen tot olieverf en keramiek. Alles doet hij uiterst minutieus en consciëntieus. Zo heeft hij vierenhalve maand gewerkt aan het drie meter brede drieluik She Loves Me, She Loves Me Not. Met grenzeloze precisie heeft hij 180.000 handgeschilderde madeliefjes in deze compositie verwerkt.

Volledig scherm
Met zijn kunstwerk '¿ = ¿' (PI = INFINITY), I 2016. © Nikola Zecevic
Volledig scherm
Concentratie. De Leidschendamse kunstenaar aan het werk. © Nikola Zecevic
Volledig scherm
Rosewood met zijn schedel van de rivierdolfijn. © Nikola Zecevic

Kunsthotel
Een van zijn nieuwe projecten is een kunstwerk voor een kunsthotel in de chique Londense wijk South Kensington. Rosewood: ,,Het idee was om iets te maken voor de buitengevel, maar ik vind dat dat al te veel door anderen is gedaan. Spannender is het om het dak te beschilderen en dan bijvoorbeeld met een drone een leuke aftermovie te maken. Het perspectief verandert en omdat je het niet zomaar kunt zien, wil je het júist zien. Interessant is ook wat er gebeurt met de gebouwen eromheen die uitkijken op het kunstwerk.''

Zijn inspiratie vindt hij bij grote meesters als Caravaggio en Jeroen Bosch. Zijn schilderij She Loves Me, She Loves Me Not lijkt een moderne variatie op het aloude bloemstilleven. ,,De natuur zit in al mijn collecties, al sta ik daar niet zo bij stil. Laatst was ik bij de Akropolis van Athene. Ik zie een enerverende marmeren trap, maar mijn aandacht gaat uit naar een bloemetje dat uit het steen groeit. Bij alles wat ik doe, denk ik in beelden. Ik heb te veel ideeën en helaas te weinig handen om alles uit te voeren.''

In samenwerking met indebuurt Den Haag

poll

Moet schoolzwemmen terugkomen in Den Haag?

Moet schoolzwemmen terugkomen in Den Haag?

  • Ja (85%)
  • Nee (12%)
  • Weet ik niet/geen mening (3%)
2543 stemmen