Volledig scherm
Ouderen achter computers tijdens de 50 Plus Beurs in de Jaarbeurs in Utrecht. © ANP

50-plussers bezorgd over veiligheid persoonsgegevens op het internet

Ondanks dat veel 50-plussers al maatregelen nemen om zichzelf online te beschermen, is meer dan de helft van hen bezorgd over de veiligheid van persoonsgegevens op het internet. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim duizend 50-plussers van het Nationale 50plus Panel.

Quote

Ze maken zich niet alleen zorgen om hackers, maar ook om privacykwesties

Leon Dekker

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de website Startpagina.nl. ,,Een groot deel van de 50-plussers let erop welke sites ze bezoeken, maar ze maken zich nog wel druk over de veiligheid van persoonlijke gegevens", vertelt Leon Dekker, marketing manager bij Startpagina. ,,Ze maken zich niet alleen zorgen om hackers, maar ook om privacykwesties." Vooral de betrouwbaarheid van commerciële bedrijven zoals Facebook en Google wordt in twijfel getrokken. 52 procent is ongerust over de data-verzameldrang van deze partijen.

Uit het onderzoek, dat werd gedaan onder 1046 deelnemers, blijkt dat de groep wel steeds meer verstand van zaken krijgt. Zeven op de tien deelnemers aan het onderzoek heeft unieke wachtwoorden voor verschillende accounts. Bovendien wijzigt 38 procent regelmatig wachtwoorden, maar ook pincodes van bankpassen. 86 procent geeft nooit een wachtwoord aan derden.

Phishing

,,Phishing is nog altijd de meest voorkomende vorm van internetfraude", meent Dekker. Bij phishing proberen fraudeurs via e-mail achter bankgegevens te komen, bijvoorbeeld door mensen naar een valse (bank)website te lokken waar een inlognaam en wachtwoord moeten worden ingevuld. 55 procent van de deelnemers denkt te weten hoe je een veilige website kunt herkennen.

Volgens Dekker zijn 50-plussers de afgelopen jaren steeds meer intensief gebruik gaan maken van het internet. Ze zoeken niet langer alleen informatie op, maar e-mailen steeds vaker, lezen nieuwswebsites en doen aan internetbankieren. Bovendien maakt de groep steeds vaker gebruik van sociale media als Facebook en Pinterest.

Aankopen doen

Ook doen 50-plussers steeds vaker aan internet-shoppen. ,,Eerst deden 50-plussers vooral aankopen bij betrouwbare websites door bijvoorbeeld direct bij een vliegtuigmaatschappij een ticket kopen", vertelt Dekker vanuit zijn eigen ervaring met Startpagina. ,,Nu kopen ze steeds vaker producten bij kleinere, minder betrouwbare websites, bijvoorbeeld via websites die worden aangeboden via AliExpress", aldus Dekker.