Volledig scherm
© anp

Megaclaim providers om 'gratis' mobiele telefoon

KPN, T-Mobile en Vodafone hangt een claim van honderden miljoenen euro's boven het hoofd. Volgens de Stichting Consument & Telecomsector (ConTel) hebben de drie aanbieders jarenlang ten onrechte mobiele abonnementen met een gratis telefoon verstrekt, terwijl dat mobieltje niet écht gratis was.

Quote

Miljoenen Nederlanders hebben te veel voor hun abonnement betaald omdat hun telefoon niet echt gratis was

Don Ceder, Stichting ConTel
Veel jongeren willen koste wat koste een dure mobiel zoals de nieuwe iPhone 6s en raken daardoor in de schulden
Volledig scherm
Veel jongeren willen koste wat koste een dure mobiel zoals de nieuwe iPhone 6s en raken daardoor in de schulden © ANP

Twee miljoen Nederlanders betaalden daardoor maandelijks stelselmatig te veel. ConTel is daarom het meldpunt 'AfzetAbbo' gestart. 

Koop op afbetaling
Aanleiding voor de eis is de uitspraak van de Hoge Raad eind 2014 dat het verstrekken van een gratis toestel eigenlijk een koop op afbetaling is. De regels van de Wet Financiële Toezicht (WFT) zijn daardoor van toepassing om mensen onder meer te beschermen tegen overkreditering en wanbetaling, ook dient waakhond AFM toezicht te houden.

,,De telecombedrijven hebben de strenge regels jarenlang ontweken en kredieten verstrekt zonder dat abonnementshouders zich daarvan bewust waren," stelt woordvoerder Don Ceder van ConTel. ,,Zij hebben daardoor te veel voor hun abonnementen betaald."

Twee miljoen gedupeerden
Op basis van de tientallen miljoenen abonnementen die tussen de jaren 2000 en 2015 in omloop waren, schat Ceder het aantal gedupeerden van toestel-leningen op zeker twee miljoen mensen.

De schade per persoon verschilt, omdat er tien jaar geleden nog geen dure smartphones bestonden en de markt door de jaren heen is veranderd. ,,Voor de ene persoon zal het 50 euro zijn, maar voor een ander wel 400 euro." Daarmee kan de totale claim uitkomen op liefst 800 miljoen euro. ,,Dan kan het de grootste massaclaim uit de Nederlandse geschiedenis worden."

Probleemschulden
De stichting maakt zich met name kwaad nu verschillende onderzoeken laten zien dat mobiele abonnementen met dure toestellen een voorname oorzaak van probleemschulden vormen. ,,Onder jongeren is het zelfs de voornaamste reden daarvoor. Niet alleen kopen zij te dure abonnementen, zij verlengen die ook steeds. In feite betalen ze permanent hun toestel af."

ConTel wil zo snel mogelijk in gesprek met telecomproviders over een minnelijke schikking. ,,Lukt dat niet dan volgt een rechtszaak," aldus Ceder, die eerder met de stichting Anti Incasso de strijd aanbond tegen incassobureaus die de regels aan hun laars lappen.

KPN en Vodafone willen niet reageren op de eis van ConTel en nemen die voor kennisgeving aan. Volgens Vodafone heeft de stichting in ieder geval nog nooit contact gezocht. T-Mobile bleek niet bereikbaar.

Convenant
De providers zijn ondertussen druk bezig om een oplossing te vinden voor de uitspraak van de Hoge Raad. Ze hopen op een convenant met minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën). Daardoor zouden ze een uitzonderingspositie krijgen en niet aan de strengere kredietregels hoeven te voldoen.

ConTel is daar fel op tegen. ,,KPN, T-Mobile en Vodafone proberen de regels nog steeds te omzeilen en Dijsselbloem legt met zo'n convenant het oordeel van de hoogste rechter in Nederland naast zich neer."

Joke de Kock , voorzitter van de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening  NVVK , zegt in een reactie het eens te zijn met ConTel: ,,Ik vindt het belangrijk dat burgers tegen overkreditering beschermd worden, registraties bij de BKR is hierbij van belang. Problematische schulden worden voorkomen door goede registratie van alle consumptieve kredieten, dus ook van telefoon abonnementen."  

Een gratis toestel is dat volgens stichting ConTel niet
Volledig scherm
Een gratis toestel is dat volgens stichting ConTel niet © anp