Volledig scherm

Over en uit voor tabletkrant The Daily

Het is einde verhaal voor 's werelds eerste 'tabletonly'-krant, The Daily. News Corporation, de mediamoloch van Rupert Murdoch, ziet er ondanks miljoeneninvesteringen geen brood meer in. Dat maakte het bedrijf vandaag bekend.

Met het einde van The Daily strandt na twee jaar de poging van het bedrijf om vanaf de grond af een nieuw nieuwsmerk te creëren, waarvan de content alleen op tablets te lezen was. De technologie van de app en een deel van het personeel worden overgenomen door de Amerikaanse tabloid The New York Post. The Daily had nog 120 werknemers, nadat halverwege dit jaar al tientallen mensen ontslagen moesten worden wegens tegenvallende inkomsten.

Gewaagd
'Vanaf het begin was het een gewaagd experiment en een geweldig product voor de innovatie binnen ons bedrijf. Helaas was het niet mogelijk om snel genoeg voldoende lezers enthousiast te maken voor onze krant en bleek het zodoende onmogelijk om het toekomstbestendig te maken', luidt Murdochs verklaring.

De mediamagnaat lanceerde The Daily in februari 2011 en sprak toen van 'de krant van de toekomst'. De krant zou niet meer dan 100.000 betalende abonnees hebben verzameld, maar het bedrijf wilde daar nooit op ingaan. Er waren zo'n 500.000 lezers per week nodig om quitte te spelen.