Volledig scherm
De Marstunnel in Zutphen, waar van der Hout zijn foto nam. Kunstenaar Hans Kuijer (inzet) wil opheldering van Apple. © Jannes Linders

Appeltje te schillen met Apple om reclamefoto

De Nederlandse kunstenaar Herman Kuijer wil opheldering van elektronicagigant Apple over het gebruik van zijn lichtkunstwerk in een wereldwijde campagne.

Quote

Wel een beetje gek dat het reclamebureau nooit contact met mij heeft opgenomen

Herman Kuijer
Volledig scherm
Peter Pauls foto hangt op tien plekken in de wereld. Deze afbeelding is gemaakt in het Engelse Brighton. © Peter Paul van der Hout

Het reclamebureau heeft nooit toestemming gevraagd, terwijl er auteursrecht op zijn kunstwerk in de Zutphense Marstunnel rust. De afbeelding is onder meer te zien op het vliegveld van Seoul en zo'n tien billboards in Amerika, Italië en China.

Beetje gek
,,Hartstikke leuk natuurlijk. Hoe meer mensen je werk zien, des te beter. Maar wel een beetje gek dat het reclamebureau nooit contact met mij heeft opgenomen'', zegt de 63-jarige kunstenaar uit Hilvarenbeek. Hij heeft geen claim ingediend, maar zoekt wel contact met het reclamebureau.

Dordtenaar Peter Paul van der Hout maakte de bewuste foto in Zutphen.

De amateurfotograaf legde zijn vriendin vast terwijl die door het voetgangersgedeelte liep. Zijn iPhone van Apple uploadde de foto automatisch in het programma Flickr, waar het reclamebureau deze selecteerde. Van der Hout kreeg er 450 Engelse ponden voor.

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

poll

De Dordtse Pasar Malam moet kunnen uitbreiden, ook als dat ten koste gaat van de weekmarkt

  • Eens (63%)
  • Oneens (31%)
  • Weet niet (6%)
1604 stemmen