Volledig scherm
© ANP

Onderzoek MH17 in 'moeilijkste fase': wie heeft het gedaan?

Het onderzoek naar vlucht MH17 zit in ‘de moeilijkste fase’. Dat schrijven onderzoekers vandaag in een online magazine over de ramp. In deze laatste fase moet worden achterhaald wie er verantwoordelijk is voor het neerhalen van het vliegtuig.

Quote

Vooruitgang boeken in deze fase is een stuk lastiger

Het digitale tijdschrift is bedoeld om de nabestaanden op de hoogte te houden van het onderzoek en de gebeurtenissen in het MH17-dossier. ,,Vooruitgang boeken in deze fase is een stuk lastiger’’, is te lezen in het voorwoord van het magazine.

Het onderzoek is nog in volle gang, schrijft het onderzoeksteam. De onderzoekers zijn druk bezig om een grote hoeveelheid telefoongegevens te onderzoeken. Dat zal volgens het onderzoeksteam de komende maande nog veel tijd en capaciteit vergen. ,,Het gaat om miljoenen historische printgegevens en duizenden opgenomen telefoongesprekken.’’

Tijdrovende procedures

De onderzoekers kampen met tijdrovende procedures. De Oekraïense geheime dienst heeft in de dagen voor de ramp talloze telefoongesprekken opgenomen en telefoondata verzameld. Die gegevens maken echter geen deel uit van het onderzoek, omdat de gegevens onder Oekraïense staatsveiligheid vallen. Omdat er een ‘complexe juridische procedure’ moet worden doorlopen, krijgen de onderzoekers bijna drie jaar na de ramp nog altijd nieuwe gegevens binnen.

Ook het analyseren van Russische radargegevens blijkt tijdrovend te zijn. Het Openbaar Ministerie verzocht Rusland in oktober 2014 om deze gegevens te delen met Nederland, maar dit gebeurde pas twee jaar later. Om de beelden te analyseren was speciale software nodig. Die software was in het Russisch en er zat geen handleiding bij. Met het leren werken met de software en het vertalen is volgens de onderzoekers veel tijd verloren gegaan.

Tekst gaat verder onder de foto.

Volledig scherm
Een bloemenzee op Schiphol ter nagedachtenis aan de slachtoffers van vlucht MH17, twee weken na de ramp. © ANP

Getuigenoproep

Het onderzoeksteam houdt zich ook bezig met de reacties op een getuigenoproep die in december werd gedaan. Wie informatie had, zou strafvermindering krijgen. Er kwamen wel reacties, maar ‘nog onvoldoende’. Omdat er nog altijd wordt gevochten in Oost-Oekraïne kunnen de onderzoekers niet ter plekke mensen ondervragen.

Ook schrijft het onderzoeksteam last te hebben van zogenoemde ‘zij-invliegers’: gebeurtenissen die veel tijd vergen, maar niet bijdragen aan het onderzoek. Als voorbeeld wordt het onderzoek naar freelance journalist Michel Spekkers genoemd. Hij nam menselijke resten mee van de rampplek. De manier waarop hij over de vondsten berichtte leidde tot woede en verdriet van nabestaanden.

Geduld

Quote

Het onderzoek is één van de meest complexe onderzoeken in de Nederlandse geschiedenis

Wanneer is het onderzoek klaar? Daar heeft het onderzoeksteam geen antwoord op. ,,Graag willen wij u daarop een antwoord geven, maar helaas kunnen wij dat niet. Het onderzoek is één van de meest complexe onderzoeken in de Nederlandse geschiedenis en vordert langzaam maar gestaag. Uw geduld moeten we helaas op de proef blijven stellen.’’

De crash met vlucht kostte in juli 2014 alle 298 inzittenden het leven, onder wie 196 Nederlanders. Onlangs werd duidelijk dat enkele nabestaanden van de slachtoffers van de ramp overwegen om Oekraïne aan te klagen. Zij vinden dat het land medeplichtig is aan de dood van de passagiers door het luchtruim niet te sluiten.