Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Volledig scherm
Karin Horstman is gek op kamperen. ,,Met kinderen is het de ideale vakantie.’’ © Pim Ras

Van kramperen naar luxe luieren

FeestjeCaravan geschrobd, tentstokken gecheckt, citronella kaarsen gehamsterd? We gaan weer naar de camping! Nog massaler dan voorheen. ,,We zijn wat huiveriger voor een verre bestemming.''

De druppels op het gras. De kringeltjes uit de mok koffie in haar hand. Het geronk van manlief die zich in zijn slaapzak omdraait. En het getjilp van de kinderen die al voor dag en dauw de zandbak leegscheppen.

Karin Horstman - moeder van drie, marketeer en bedenker van blog I Love Kamperen, waar ze tips deelt - hoeft niet lang na te denken over haar favoriete campingmoment. De ochtend. ,,Die is zó fijn. Dat je direct uit je bed de natuur instapt. Dat is voor mij de essentie van kamperen.''

Karin, 36 jaar, heeft in haar leven heel wat gereisd. Een jungletocht door Borneo, roadtrip door de VS, strandvakantie op Mallorca. Maar nu heeft ze een gezin en gaat ze kamperen. ,,Met kinderen is het de ideale vakantie. Het kan dichtbij, is makkelijk, en kinderen voelen zich vrij. En - cliché - als de kinderen het fijn hebben, hebben ouders het ook fijn.''

Quote

Die is zó fijn. Dat je direct uit je bed de natuur instapt. Dat is voor mij de essentie van kamperen

Karin Horstman

Weer helemaal in

Karin is lang niet de enige die dit jaar voor een vakantie onder de sterren kiest. Kamperen is volgens Matthijs de Winter van de ANWB weer helemaal in. Dat merkt hij bijvoorbeeld aan het bezoek van hun eigen campingwebsite: 30 procent meer boekingen dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook NBTC Holland Marketing ziet een sprongetje in populariteit. Volgens Elsje van Vuuren waren er in 2016 5,2 miljoen kampeervakanties tegen 5,1 miljoen in 2015.

De camperbranche stuurde laatst zelfs nog een kirrend persbericht de wereld in. In de eerste vijf maanden van dit jaar werden zo'n 15 procent meer campers verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. En op Marktplaats is de kampeerhandel volgens woordvoerder Stijn Zwinkels de afgelopen drie jaar met zo'n 7 procent gestegen, het aantal advertenties in de rubriek 'Kamperen & Toebehoren' zelfs met 39 procent.

Onrust

Het lijkt een gekke ontwikkeling, net nu de economische crisis voorbij is. Waarom niet een retourtje naar een ver, exotisch strand? Het heeft volgens De Winter (ANWB) deels te maken met de onrust in de landen die Europa omringen. ,,Mensen zijn wat huiveriger voor een verre bestemming. Ze trekken liever noordwaarts. Scandinavië is bijvoorbeeld weer opvallend populair.''

Het weer speelt natuurlijk ook mee. Dat was de afgelopen tijd pico bello, en dus durven Nederlanders het volgens De Winter wel aan. ,,Als het vóór de zomervakantie bar en boos is, boeken mensen vaak alsnog een vlucht naar een hotel of appartement in het zuiden.''

Buitenleven

Maar er speelt ook iets anders. Kamperen is, denkt De Winter, meer en meer 'een mooi tegenwicht' voor het alledaagse leven. ,,We zitten binnen steeds langer achter tv of computer, en hunkeren in de zomer naar een leven buiten. Natuurlijk kunnen we op een camping ook internetten, maar dat voelt toch anders.''

Kamperen is bovendien geen kamperen meer, vindt hij. ,,We moeten snel een nieuw woord verzinnen, want de vakanties van nu staan heel ver af van het 'kramperen' van vroeger. Het is makkelijker, luxer, en er is een enorme variatie in campings.''

De kampeervakantie van nu is volgens hem anders door tal van ontwikkelingen de afgelopen decennia. De openstelling van de Europese grenzen bijvoorbeeld, en de invoering van de euro. Ook de tomtom heeft enorme invloed gehad. ,,Nooit meer gesteggel op de Périphérique van Parijs.'' En dan is er natuurlijk nog internet, en de internetrecensie. ,,Je weet al precies waar je aan toe bent als je je eigen straat uitrijdt.''

Deeleconomie

Wat de drempel ook heeft weggenomen: de opkomst van de 'deeleconomie'. ,,Door dingen als Marktplaats is het makkelijker én goedkoper om aan een kampeeruitrusting te komen. En het gewoon een keertje uit te proberen.'' Ook zoiets triviaals als de mover (rangeersysteem) heeft volgens De Winter voor een kleine revolutie gezorgd. ,,Iedereen kan nu een caravan inparkeren.''

Campingeigenaren proberen de verwende reiziger intussen op allerlei manieren te bedienen. ,,Er is eigenlijk geen camping meer waar je naast de vrije plekken niet ook volledige ingerichte tenten in allerlei soorten en maten kunt vinden.’’ Ook zijn er steeds meer doelgroep-campings: voor gezinnen, voor ouderen, of liefhebbers van raften en andere heftige uitstapjes.

Dat iemand als Karin weer voor kamperen kiest, verbaast De Winter niet. ,,We zijn nog altijd een heel reislustig volkje: je komt Nederlanders in alle hoeken en gaten van de wereld tegen. Maar als we kinderen krijgen, vieren we graag weer vakantie zoals we zelf deden toen we jong waren. Lekker met tent of caravan de hort op.’’

Karin is inmiddels al heel wat campings in Frankrijk en Italië af geweest en kiest deze zomer voor een stek dichtbij. ,,Mijn jongste is nu zes maanden en ik heb niet zo’n zin om lang onderweg te zijn. Wij strijken deze vakantie gewoon lekker in Brabant neer.’’

We maken er een feestje van

Oké, kamperen is dus weer in, maar mogen we er dan wel een béétje comfortabel bij zitten? Blogger/kampeerjunkie Karin Horstman legt ons aan de hand van 10 hit-items uit hoe kamperen-2.0 eruitziet.

Biertje?
1 - Weet u nog? Het dagelijkse gezeul met koelelementen, op en neer, en op en neer naar de campingvriezer? De nieuwe ‘compressor koelbox’ (van Mobi Cool, Tristar of Waeco) blijft volgens Karin altijd ijs- en ijskoud. Chill, zo’n hittegolf.

Pimp ‘t
2 - Vroeger was het camping-palet: bruin, grijs en beige. Dat is over, zegt Karin. ,,We maken er echt een feestje van. Met veel kleur, fakkels, kleedjes, slingers en gek serviesgoed.’’ (Van bijvoorbeeld: Action, Xenos, Ikea, of de plaatselijke kringloopwinkel)

Medium of rare?
3 - Smac! O, gruwel! Er moet tegenwoordig minstens een goed gemarineerde rib-eye op de gloeiende kolen. (En wie de buurman echt de ogen uit wil steken, schaft deze Bastard Kamado van een lieve 300 euro aan).

Rechtop
4 - Oké, we bleven er hartstikke lenig bij – de hurkzit voor dat ene gasstelletje. Maar tegenwoordig voelen we ons ietsje gelukkiger achter zo’n kampeer-kookeiland (Bo Camp).

Hé, hé, ik zit
5 - Als de hoofdrolspelers van de MAX-serie ‘We zijn er bijna’ er eentje mogen, mogen wij er ook eentje. Een verstelbare leunstoel. Met hoofdsteun. (Deze is van Crespo).

Extra sterk
6 - Life’s too short for bad coffee, en dat geldt zeker voor het campingleven. Karin bereidt haar dagelijkse bakkie in dit Italiaanse espressoapparaat. (Te koop bij dure koffiewinkels maar ook gewoon bij de Appie).

Schijn een lichtje op mij
7 - Kunnen we het gepiel met kaarsen en gaslamp één keer overslaan? Dit trendy ding van webwinkel Caravanity heeft vier standen, is oplaadbaar en kan niet stuk.

Grmpfff!
8 - Het behoort tot de vaste campingfolklore: knallende ruzie bij het opzetten van de tent. Niet lang meer, als het aan Karin ligt. Deze gezinstent heeft geen stokken maar vijf halfronde ‘tubes’ met lucht erin. ,,Je hebt hem in minder dan 5 minuten klaar.’’ (O.a.: Kampa en Eureka!)

Ook goedemorgen
9 - Vroeger stond kamperen gelijk aan: spit. Hoeft niet meer, volgens Karin. Er zijn inmiddels tal van superzachte matten, anti-zweterige slaapzakken, en knuffelige kussens (o.a. van Human Comfort)

Nog één aflevering dan
10 - Vette pech voor iedereen die eigenlijk aan een digi-detox toe was. Internetten, gamen en Netflixen wordt deze zomer wel heel makkelijk nu roaming lekker goedkoop is.

Deze productie kwam tot stand m.m.v. Camping In ’t Fruit in Zuidoostbeemster en karstentravelstore.nl