Volledig scherm
© Mark Reijntjens

Wees rebels, kleur eens buiten de lijntjes

Bedrijven zijn niet louter op zoek naar keurig aangepast personeel, de mensen die netjes binnen de lijntjes kleuren. De baas zoekt ook rebellen om de zaak eens goed op te schudden.

Mijn nichtje zat als kleuter op een kinderfeestje achter een kleurplaat. Iedereen kleurde ijverig binnen de lijntjes. Hé, zei haar moeder, je vindt iets nieuws tekenen toch leuker? ,,Ja, maar hier doet iedereen het zo'', wist het nichtje.

Je kunt meer, maar je past je aan. Netjes. Maar dat conformisme is tegenwoordig in het bedrijfsleven een scheldwoord. Ondernemingen zoeken outcasts, rebellen, authentieke ik-pas-mij-niet-aan types. Mensen die buiten de lijntjes durven kleuren.

Want het resultaat van jarenlang bedrijfsmatig binnen de lijntjes kleuren heet faillissement en je kunt het in elke winkelstraat krijgen. Ook succesvolle bedrijven als Pixar zijn doodsbang voor te goed aangepast personeel. Disney kocht deze animatiestudio - bekend van Toy Story en Finding Nemo - vanwege de 'unieke creativiteit.' Pixarbaas Ed Catmull heeft zelfs de mooiste definitie van creativiteit: het oplossen van problemen.

Aanpassen aan de bestaande mores is dodelijk voor de creativiteit, dus dodelijk voor het oplossen van problemen en dus dodelijk voor het bedrijf. Goed personeel in het miljardenbedrijf blijft rebelleren. Catmull vindt authentieke types daar heel behulpzaam bij. Hij vindt dat zij de anderen moeten 'ontketenen.'

En dat kan, laat onderzoek in heel verschillende branches zien. Bijna de helft van de werknemers voelt zich bekneld in de manier van doen. Ze willen best worden ontketend. Helaas zitten veel bedrijven in de groef van vaste structuren. Logisch, want decennialang hadden ze er succes mee. Optimaal efficiënte bedrijfsprocessen en een uniforme productieve werkwijze deden de kassa rinkelen.

Gelukkig zien businesskenners een kentering. Meer bedrijven denken zoals Pixar. Steeds vaker worden mensen niet alleen aangenomen om wat ze kunnen, maar vooral om wie ze zijn. Want wat je kunt, veroudert sneller. Wie je bent wordt daarmee superbelangrijk. Een constructief ontregelend karakter neem je zelf mee naar je sollicitatiegesprek. Bedrijven willen mensen die wel meedenken, maar kritisch en onaangepast in elkaar zitten.

De beste manier om je baas te helpen, is het bedrijf flink omver te schoppen. Voordat de concurrent het doet.

poll

Het is bijna tijd voor het jaarlijkse vakantiegeld. Vind je dat ouderwets?

  • Ja, ik krijg liever elke maand wat meer loon (11%)
  • Ja, met het oog op kerst en andere vakanties krijg ik het liever in december (4%)
  • Nee, het is goed op deze manier (85%)
53642 stemmen