Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Volledig scherm
. © AD/Mark Reijntjens

Werknemers zijn geen jengelende kinderen

Werknemers zijn tijdens grote veranderingen op het werk helemaal niet zo kortzichtig met zichzelf bezig als wordt beweerd. Maar managers wel.

Het gaat - in theorie - vaak zo: de managers moeten de hele tent veranderen, zíj nemen het voortouw en zíj hakken de moeilijke knopen door. En het personeel? Tsja, dat reageert als een kind dat je zijn snoep afpakt. Je moet als leiding 'gewoon' even door het gegil heen...

In de praktijk blijken werknemers alles behalve jengelende kinderen. Tijdens grote veranderingen zijn ze helemaal niet met zichzelf bezig, blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek. Ze zijn juist begaan met het lot van collega's, en ook met de toekomst van het bedrijf. Verrassend, want veel economen en psychologen dachten het tegenovergestelde.

Psycholoog Gabriele Jacobs van de Erasmus Universiteit is bij zo'n onderzoek betrokken. Zij keek mee bij de Duitse politie. Ze sprak langdurig met managers onder de top. Die zeurden niet over afgenomen snoep. Ze deelden hun zorgen over zieke collega's, over slecht behandelde mensen of inconsistent beleid. Ze waren bezorgd over de dienstverlening voor de burger of over de samenwerking met andere instanties.

Spannende conclusie

Positief waren ze ook. Ze zeiden: ,,Ja, ik ben er zelf op achteruit gegaan. Maar ik ben trots, want de politie werkt nu beter.'' Een spannende conclusie. Want uit ander onderzoek blijkt voortdurend dat het verlies van collega's of een pijnlijke bedrijfsverandering niemand koud laat. Moet één medewerker weg, dan hebben de collega's daar last van, weet onderzoeker Jacobs. Mensen dragen de littekens van reorganisaties nog jaren met zich mee. De positieve kant: een bedrijf dat de moeilijkheden gezamenlijk doorstaat, ziet dat die inspanning loont. Het werk wordt er beter van.

Quote

Zeg niet: ,,Je bent voor ons of tegen ons.'' Wees niet bang. En lieg nooit.

Psycholoog Gabriele Jacobs

Veel veranderingsprocessen duren langer dan gepland en kosten meer. Daar zit vaak weerstand op de werkvloer achter. Stapels onderzoek bewijzen de noodzaak van gemotiveerd en tevreden personeel om het bedrijf succesvol te maken. Managers doen er dus goed aan om pijn én plezier van grote veranderingen vast onderdeel te maken van nieuwe plannen. Jacobs' tip voor de bazen? Zeg niet: ,,Je bent voor ons of tegen ons.'' Wees niet bang. En lieg nooit. Leg je oor te luisteren op elke afdeling. Organiseer kritiek én pas je blauwdruk daar op aan. Zo kun je veranderen zonder verliezers. De sociale winst is een eerste stap naar klinkend resultaat.

poll

Het is bijna tijd voor het jaarlijkse vakantiegeld. Vind je dat ouderwets?

  • Ja, ik krijg liever elke maand wat meer loon (11%)
  • Ja, met het oog op kerst en andere vakanties krijg ik het liever in december (4%)
  • Nee, het is goed op deze manier (85%)
53642 stemmen