'Breng klant en winkels in kaart'

VideoOm de dreigende teloorgang van winkelcentrum De Tuinen in Naaldwijk een halt toe te roepen, moet er pijlsnel in kaart worden gebracht wie nou de klant is en wat er ontbreekt in het winkelaanbod.

Quote

Je moet weten wat er nu zit en hoe zich dat verhoudt tot wat je echt nodig hebt

Jacques Sinke
Volledig scherm
De Tuinen. © Thierry Schut

Dat zegt strategisch adviseur Jacques Sinke van de internationaal opererende Reteam Group, die op verzoek van deze krant een bezoek aan het geplaagde winkelcentrum heeft gebracht.

,,De basis van De Tuinen is nog steeds goed'', stelt Sinke. ,,Er zit nog een aantal sterke winkels. Daarnaast is De Tuinen een mooie plek om te ontmoeten en heeft het een goede aansluiting op de rest van het dorp. De overige winkels en winkelstraten in Naaldwijk zien er ook goed uit. Er zit een aantal hele leuke tussen en er is niet overdreven veel leegstand.''

Er moet met name veel aandacht zijn voor samenwerking tussen huurder en verhuurder, oordeelt Sinke. ,,Als je de dialoog met elkaar aangaat en goed weet wie de klant is en wat die wil, dan heb ik er alle vertrouwen in dat het goed komt.''

Samenwerking
Net als een aantal winkeliers mist ook Sinke een strategisch plan in De Tuinen. ,,Nee, ik heb nu geen idee wat de strategie is'', geeft hij aan. ,,Ik zie een verzameling bedrijven die je hier ook zou verwachten. Het is tevens een verklaring voor het feit dat er zo veel lege plekken zijn. Veel bekende namen zijn omgevallen en er zal ook echt nog wel iets gaan gebeuren.''

Dat zaken als V&D en C&A uit De Tuinen zijn verdwenen, heeft natuurlijk niks met het Naaldwijkse winkelcentrum zelf te maken, stelt Sinke. ,,C&A is bezig met een heroriëntatie en kiest ervoor om te vertrekken. Aan de andere kant maakt Blokker de strategische keuze voor een nieuw concept en blijft. Krik een aantal verhalen van ondernemers op die het heel goed doen en investeren. Bouw je verhaal daar omheen.''

Retailanalyse
Een retailanalyse is nu heel belangrijk, vindt de adviseur. ,,Je moet weten wat er nu zit en hoe zich dat verhoudt tot wat je echt nodig hebt. Wat wil die Naaldwijker, die Westlander? Want dat ben ik in de hele discussie over De Tuinen de afgelopen tijd nog niet tegengekomen. Dan kun je als eigenaar en beheerder heel gericht gaan zoeken. Dan kun je bedrijven gericht gaan benaderen en zeggen: wij missen jou en hebben jou nodig.''

Sinke mist nu op het eerste gezicht een supermarkt. ,,Maar dat wordt straks meer dan perfect opgelost met Dirk en een Jumbo Foodmarkt er net buiten'', weet hij. ,,Er ontbreekt echter zogeheten discount en value, winkels waar je als vanzelfsprekend naartoe gaat. Dat was V&D, maar die is weg. Winkels als Action zou goed zijn.'' Daarnaast moeten verhuurder en de huurders vooral veel met elkaar praten, vindt Sinke. ,,Zoek elkaar op want de opgave is een gezamenlijke.''

Volledig scherm
Retaildeskundige Jacques Sinke voor winkelcentrum De Tuinen in Naaldwijk © Thierry Schut