Volledig scherm
© anp

T-Mobile wint eindelijk weer klanten

De nieuwe strategie van T-mobile begint te werken. Dankzij scherpe abonnementen wint de provider klanten, alleen kost de nieuwe koers veel geld. Dat blijkt uit de jaarcijfers die eigenaar Deutsche Telekom vanmorgen heeft gepubliceerd.

Na jaren van weglopende abonnees, won T-mobile vorig jaar 183.000 klanten, waarvan alleen al 71.000 in de laatste maanden van 2016 en 54.000 in het derde kwartaal.   

Oorzaak is de vorig jaar gelanceerde nieuwe strategie Mobile First: T-mobile positioneert zich daarbij als uitdager van de gevestigde orde, met name KPN en de nieuwe combi Ziggo/Vodafone. Naast ruimere databundels, laat de operator klanten oa gratis buiten hun bundel muziek streamen. Vorige maand lanceerde T-mobile een onbeperkte bundel voor slechts 35 euro. Dat is ruim dubbel zo goedkoop als KPN en Vodafone.

De strategie komt echter met een prijs. De totale inkomsten kwamen afgelopen jaar op 1,331 miljard euro uit, 4,5 procent minder dan in 2015. De brutowinst (Ebitda) kelderde met 28,4 procent. ,,Om uitdager te zijn en te groeien moeten we hoge marketingkosten maken", vertelt Soren Abildgaard, de nieuwe vorige maand begonnen ceo van T-mobile Nederland in een toelichting aan deze site. ,,De concurrentie op de telecommarkt is groot." 

Stijgende inkomsten
Wel stegen de inkomsten het laatste kwartaal weer: van 340 miljoen euro (2015) naar 356 miljoen (2016), 4,7 procent hoger.   

Door de nieuwe klanten en ruimere  databundels surfen klanten in 2016 liefst 55 procent meer. Dat kan het netwerk echter prima aan. Afgelopen jaren bouwde T-Mobile een geheel nieuw netwerk, vorig jaar kreeg het van  testorganisatie P3 de prijs van beste netwerk van Nederland.  

Toch wil de operator niet stilzitten. ,,Ons netwerk is onze kracht. We moeten blijven vernieuwen." 

Abildgaard, afkomstig van Deense provider Telia, moet alle investeringen verzilveren en T-Mobile er weer bovenop krijgen. Vorig jaar verving moeder Deutsche Telekom uit ontevredenheid vrijwel de voltallige vijf koppige directie, inclusief vorige ceo Martin Klein.   

Door de nieuwe onbeperkte databundels zal het aantal klanten - en het verbruik nog meer - flink blijven groeien. Abildgaard wil geen cijfers noemen,,maar de eerste resultaten stellen ons niet teleur".   

Ook op de zakelijke markt loopt het prima, aldus T-Mobile, hoewel weinig cijfers werden versterkt om dat te staven. De operator wijst op een flink aantal nieuwe klanten als Adidas, Pfizer en de TU Delft. De klanttevredenheid onder zakelijke gebruikers nam met 18,2 procent toe.

Quote

Ons netwerk is onze kracht. We moeten blijven vernieuwen

Soren Abildgaard

Komend jaar hoopt T-Mobile de capaciteit van zijn netwerk te verdubbelen. Om dit mogelijk te maken werd dinsdag op het Mobile World Congress in Barcelona en nieuw contract met de netwerktak van het Chinese Huawei. Dat is een van de toonaangevende bedrijven op dat vlak.  

Volgens de nieuwe baas krijgt T-Mobile Nederland van eigenaar Deutsche Telekom de middelen om verder te groeien.,,DT staat volledig achter ons."  

Update
Momenteel werkt Abildgaard aan een update van de nieuwe strategie. ,,Verder ben ik me hard aan het inwerken." De Nederlandse telecommarkt is goed vergelijkbaar met die in Denemarken, zegt de ceo.,,In Denemarken is die zelf nog wat concurrerender, want daar zijn er vier providers op 5,5 miljoen mensen."  

Wat T-Mobile met het voor 100 miljoen euro overgenomen 'Vodafone Thuis', inmiddels omgedoopt tot 'T-Mobile Thuis' van plan is moet nog blijken. Daarmee kan het telecombedrijf ook vaste telefonie, tv en internet aanbieden via het netwerk van KPN. ,,Er is een markt voor, en deel van de klanten wil het, het is goed dat we het hebben."