Topdrukte bij online kerstinkopen: Een pakje per seconde

VideoInternetwinkels beleven krap een week voor Kerstmis gouden tijden. Grote marktpartijen als Bol.com en Coolblue spreken vandaag over de drukste dag in hun bestaan. Op het piekmoment gaat bij Coolblue een pakket per seconde de deur uit. Bol.com verwacht dit etmaal een record van circa 500.000 artikelen te verwerken.

Quote

Alle storingsteams staan paraat. Je moet er niet aan denken dat op een dag als deze iets misgaat

Pieter Zwart, directeur CoolBlue
Topdrukte bij CoolBlue.
Volledig scherm
Topdrukte bij CoolBlue. © AD

In het enorme magazijn van Coolblue in Tilburg zoeven de heftruckjes heen en weer, medewerkers pakken aan de lopende band razendsnel bestellingen in. Espressomachines, harde schijven, een naaimachine, een shiatsumassagekussen: vandaag gaat er 20 kilometer aan verpakkingskarton doorheen. Toch is wat we nu zien nog de stilte voor de storm, zegt directeur Pieter Zwart. ,,Vanavond tussen acht en tien is het echt topdrukte.''

Storingsteams paraat
Om de drukte het hoofd te bieden, zijn in Tilburg 270 extra medewerkers ingezet. Ook de klantenservice en ict-afdeling zijn extra bemand. ,,Alle storingsteams staan paraat. Je moet er niet aan denken dat op een dag als deze iets misgaat.''

Toch kan het bedrijf er volgens hem maar het beste aan wennen. ,,De drukte van nu is het normaal van morgen", wees hij op de aanhoudend sterke groei van zijn bedrijf. ,,Iedere achttien maanden weten wij te verdubbelen en ik verwacht dat de groei nog wel even aanhoudt. Voor ons is het vooral zaak om te kijken hoe we onze dienstverlening verder kunnen verbeteren."

1 miljard omzet
Ook bij Bol.com zijn ze drukte wel gewend. Het bedrijf is jaarlijks goed voor 30 tot 35 procent omzetgroei. Rond de feestdagen in november en december liggen de verkopen van artikelen fors boven het niveau van een jaar eerder. Onlangs werd voor het eerst de omzetgrens van 1 miljard euro geslecht.

De totale online bestedingen rondom het kerstfeest komen dit jaar uit op €925,09 miljoen, blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL. ,,Consumenten kiezen vaak voor het gemak van online winkelen. De verschillende bezorgopties maken het eenvoudiger. We bezorgen op zondag, in de avond en in sommige gevallen op dezelfde dag, dat helpt om de werkdruk te verdelen", aldus Carlos Mendes Aguiar, commercieel directeur Pakketten Benelux van PostNL.

Mede door de drukte in de webwinkels loopt het ook storm qua betalingen via pin of iDEAL. Afgelopen zondag werd volgens Betaalvereniging Nederland ruim 34 procent meer met een pinpas betaald dan op een normale zondag. Dat kwam neer op een bedrag van bijna 179 miljoen euro. Bij iDEAL bedroeg de stijging 27 procent, waarmee in totaal voor 73,1 miljoen euro werd afgerekend.

poll

Het is bijna tijd voor het jaarlijkse vakantiegeld. Vind je dat ouderwets?

Het is bijna tijd voor het jaarlijkse vakantiegeld. Vind je dat ouderwets?

  • Ja, ik krijg liever elke maand wat meer loon (11%)
  • Ja, met het oog op kerst en andere vakanties krijg ik het liever in december (4%)
  • Nee, het is goed op deze manier (85%)
48970 stemmen