Volledig scherm
De locomotief op de lijn Gouda - Schoonhoven, La Désiré, decennia geleden © AD

Student blaast spoorlijn Gouda - Schoonhoven nieuw leven in

Weer met de trein van Gouda naar Schoonhoven en via een nieuw brug over de Lek zelfs nog verder, tot 's Hertogenbosch. De Amsterdamse student Tim Sekac (18) probeert voldoende medestanders voor zijn idee te krijgen via een online petitie.

Quote

Ik heb geen onderzoek gedaan naar de kosten

Tim Sekac

,,Ik ben vóór openbaar vervoer en vooral voor schoon openbaar vervoer. Beter een spoorlijn aanleggen dan weer een nieuwe weg waardoor de milieuvervuiling toeneemt'', zegt hij.

Het gaat in zijn voorstel voor de 58 km lange verbinding, legt hij uit, om een uitbreiding voor een al lang gekoesterde wens voor de spoorlijn Breda - Utrecht, via Den Bosch. Tussen Gouda en de Lek bij Schoonhoven voorziet Sekac in elk geval twee haltes of stations: in Haastrecht en in Schoonhoven. Aan de overkant van de Lek denkt hij aan stops in onder andere Nieuwpoort, Goudriaan en Gorinchem.

Verder dan medestanders vinden via de petitie, is de Amsterdammer nog niet. ,,Ik heb geen onderzoek gedaan naar de kosten.''

Verleden
Hij heeft zich wel verdiept in de achterliggende spoorplannen. ,,Er wordt al jaren gesproken over een nieuwe spoorverbinding van Breda naar Utrecht.'' De lijn kruist Gorinchem, waar de lijn van Sekac op aantakt. ,,En in het verleden is er al een spoorlijn geweest van Gouda naar Schoonhoven.''

Die lijn werd op 14 november 1914 (na een zeer moeizame aanleg) in gebruik genomen. Haltes waren er onder andere in Gouda bij de Karnemelksloot en verder Stolwijkersluis, 't Beijersche, Stolwijk, Bergambacht en Ammerstol.
Het tracé is globaal dat van de huidige N207 ten zuiden van Gouda. Aan de spoorverbinding kwam in augustus 1942 een einde. De Duitse bezetter eiste het ijzer van de rails op.

Volledig scherm
Tim Sekac © Privéfoto

 Over de lijn Breda - Utrecht wordt al bijna 150 jaar gepraat. Tien jaar geleden presenteerden bouwbedrijf BAM en ingenieursbureau Goudappel Coffeng een nieuw plan voor een dergelijke verbinding.
De directe aanleiding hiervoor was de aanstaande verbreding en vernieuwing van de A27 tussen Utrecht en Breda. Door de projecten te combineren, zou de aanleg van de spoorlijn betaalbaarder worden.

Tijdwinst

Al met al nog altijd een kleine vier miljard euro. En juist dat laatste is voor het ministerie van Infrastructuur reden er niet aan te beginnen. Men vindt de kosten niet opwegen tegen de tijdwinst (in plaats van in 75, in 30 minuten van Breda naar Utrecht) voor reizigers.
Enkele weken geleden heeft de ChristenUnie in de Tweede Kamer het plan nog eens op tafel gelegd

Overigens bestaat er al een directe verbinding Gouda - 's Hertogenbosch. Het gaat om de sprinter van Den Haag, via Utrecht naar de Brabantse hoofdstad.

In samenwerking met indebuurt Gouda