Foodtruckhype slaat ook over naar Oud-Beijerland

De foodtruckhype heeft Oud-Beijerland bereikt. Op 2 en 3 september staan er tijdens Pittig en Zoet twaalf wagens op de Scheepmakershaven. 

Quote

Op een festival wil men snel eten. Nu hebben klanten
in de rij alle tijd

Kees Mourits

Wandelend van foodtruck naar foodtruck en bij elke kofferbak stop je een versgemaakt hapje in je mond. En heb je genoeg gegeten, dan stop je bij een eetwagen voor een cocktail. Uiteraard bereid vanuit de laadklep van een oude Landrover of roestige Citroënbus.

Centrummanager Sem den Hollander heeft er vast zin in. ,,De wens voor een footruckfestival hadden we al eerder. Zeker omdat ‘food’ een steeds grotere rol speelt bij evenementen’’, zegt hij. ,,Dat we dat nu op de Scheepmakershaven kunnen doen is geweldig. Op de promenade van Oud-Beijerland. En dicht bij het centrum. Dat lijkt me te gek.’’

Om het evenement echt op poten te zetten zocht hij naar een geschikte foodtruckeigenaar en vond die in Kees Mourits. De eigenaar van Vers Select, leverancier voor tientallen Oud-Beijerlandse horecabedrijven, ziet het helemaal voor zich. Samen met Edwin van der Meeren, eigenaar en chef bij Holland Catering, neemt hij de organisatie voor Pittig en Zoet op zich. Inmiddels heeft hij al zes toezeggingen binnen. ,,Dus de rest komt ook wel vol. Het is nog vroeg’’, zegt hij. 

Mourits’ Smokey & The Barrels – een tot foodtruck omgebouwde Land Rover – doet al meer dan twee jaar dienst als rijdende barbecue. In de laadklep liggen twee opengesneden vaten waarin het vlees op kolen wordt gegaard. Daarachter is plaats voor drie frituurpannen. De oude terreinwagen staat zeker op Pittig en Zoet. Net als een koffietruck, een aardappelauto en nog twee barbecuebolides. Mourits: ,,We moeten er wel voor zorgen dat de mensen meerdere soorten eten kunnen proeven en ontdekken. Maar gelukkig kun je met een barbecue alle kanten op.’’

Geduldig

Mourits en Van der Meeren houden van het fenomeen foodtruckfestival. Op Smaak aan Zee, een groot evenement op de Brouwersdam, viel hen vooral op dat het publiek geduldig is. ,,Op een ander festival wil men snel hun eten hebben, maar als ze op een foodtruckfestival in de rij staan hebben ze alle tijd van de wereld.’’ Van der Meeren: ,,Het gaat echt om de beleving en de kwaliteit van het eten. De bezoekers genieten van de bereiding en de hele ervaring die ze opdoen.’’

Als het aan de ondernemers ligt, wordt Pittig en Zoet een blijvertje op de Oud-Beijerlandse kalender. Van der Meeren: ,,Dit zou perfect zijn om in de zomer én de winter te doen.’’ Mourits valt hem bij: ,,De winterbarbecue is een van de meest onderschatte evenementen. Heerlijk, met gevogelte en wild.’’ 

Volledig scherm
Edwin van der Meeren (l) en Kees Mourits bij hun foodtruck Smokey & The Barrels. © Qphoto